ציפי חוטובלי
ציפי חוטובליפלאש 90

סגנית שר התחבורה, חברת הכנסת ציפי חוטובלי, דוחה את החשש מ"פזילה שמאלה" של ראש הממשלה נתניהו לאחר 'צוק איתן'. זאת על אף הלחץ שמופעל עליו בתקשורת, בשמאל ובעולם לחבור להליך מדיני מול אבו מאזן.

בראיון ליומן ערוץ 7 קובעת חוטובלי כי הליך מדיני מסוג זה לא יתרחש כפי שניתן היה להבין מדבריו של נתניהו עצמו ולפיהן אין כעת היתכנות למו"מ מדיני.

לדבריה אם יש דבר שאותו לומד הציבור בדרך הקשה הרי הוא ההבנה ש"דיבורי לפיד והשמאל על אבו מאזן כפרטנר הם הבל ורעות רוח". להערכתה היום הציבור ומנהיגיו מבינים את חשיבות החזקת השטח ואת העובדה שאבדן שטח מביא מיידית להשתלטות הטרור עליו.

להערכת חוטובלי בקדנציה הנוכחית יהיה נתניהו עסוק בשימור כוחו הפוליטי ולא יפנה לאפיק מדיני מסוג זה שעליו מדברים בשמאל הקואליציוני והאופוזיציוני. חוטובלי מציינת כי מזה שש שנים נתניהו מודע ללחצים המופעלים עליו מבית ומחוץ ועם זאת הוא פועל מתוך מה שהיא מגדירה כפיכחון מדיני.

באשר ללחצי לבני ולפיד אומרת חוטובלי כי מעמדם הציבורי של השניים ירד פלאים וגם הם יודעים שאיום בפרישה ואולי אף הליכה לבחירות תביא להתרסקותם המוחלטת. לנוכח זאת הם יקבלו באהבה גם מדיניות שאינם מסכימים לה פוליטית.

חוטובלי גם אינה מתרשמת מהחשש שמא דווקא אבדן כוחם הפוליטית של לפיד ולבני יביא אותם להפעלת לחץ מדיני על ראש הממשלה בכדי להצדיק בעיני בוחריהם את ישיבתם בממשלה ואולי גם כדי לגרוף כוח פוליטי נוסף לקראת אפשרות של בחירות. להערכתה גם אם השניים היו רוצים לפעול באופן הזה אין להם את הכוח הפוליטי והציבורי לכך שכן הציבור הישראלי אינו רואה איתם עין בעין את יעדיה המדיניים של ישראל.

לדבריה נתניהו הוכיח בהתנהלותו שלא הוא ראש הממשלה שיחלק את הארץ, גם אם הוא עצמו אינו מחזיק כיום בעמדה הדוגלת בעקרון ארץ ישראל השלמה. זאת מתוך הבנת הסכנה הביטחונית הגלומה בחלוקת הארץ.

חברת הכנסת חוטובלי מתרגמת את דבריו של נתניהו על אופק מדיני שקיים כעת, אחרי 'צוק איתן', ולא היה קודם למבצע, כאמירה המרוכזת בזירה האיראנית דווקא. להערכתה נתניהו משוכנע שכעת ימשיך נתניהו למקד את מאמציו בזירה האיראנית תוך תקווה ואמונה שביכולתו לגבש קואליציה בינלאומית רחבה באפיק זה.

בהמשך הדברים נשאלה אם יתכן וקיים תרחיש בו תבקש ישראל להביא לשלטון אבו מאזן ברצועת עזה ולהפיכתם של תושבי יהודה ושומרון הערבים לאזרחי המדינה הפלשתינית שבעזה. לדבריה תרחיש שכזה לא רצוי לישראל שכן אם ישראל תפעל להמלכת אבו מאזן הרי שהוא ייפול מהבניינים הגבוהים של עזה, כלשונה. לטעמה אין תפקידה של ישראל להמליך מנהיגים לסובביה אלא אך ורק לדאוג לביטחונה ולשמור על גבולותיה.

לנוכח כל אלה נשאלה חברת הכנסת חוטובלי אם אין היא מקרינה ביטחון ושאננות של הצד הימני בתנועת הליכוד, שאננות שעלולה להיתקל בהפתעה נוסח מו"מ מדיני מואץ שיתרחש בכל זאת. לדבריה יש לקרוא את המפה הפוליטית בליכוד כפי שוודאי נתניהו עצמו עושה וגם הוא יודע שלמעט שני חברי כנסת לכל היותר כל השאר לא ילכו בעקבותיו למהלך מדיני. "הוא מנהיג מפוכח שלא ילך על זה".

בסיום דבריה מוסיפה חוטובלי וקובעת כי לנוכח התקופה הקשה העוברת על ישראל ועל המזרח התיכון המענה להתפתחויות ממזרח עם התקדמותו של ארגון דאעש הוא החלת ריבונות על שטחי יהודה ושומרון כולם וחיזוק המאבק בטרור. לטעמה מהלך הכשרת הקרקעות בגוש עציון הוא סמלי ומאוחר מדי. המענה האמיתי הוא סיפוח כלל השטח לישראל.