נפתלי בנט
נפתלי בנטפלאש 90

1. מעשה בחסיד, מטופל בחמישה בנים וחמש בנות, ולו צריף מט לנפול, ובו חדר אחד ומטבח קטון.

שבת אחת נזדמן החסיד אצל הרבי ובא ושטח תחינתו: רבי, מה אעשה? ביתי צר מלהכיל את כל בני הבית. שמא יעשה לי הרבי נס? ענה לו הרבי: תרנגולות יש לך בחצר? אם כן הכניסן הביתה.

לשבת אחרת בא החסיד אצל הרבי ואמר לו חיי אינם חיים, אין יום ואין לילה. עוד טרם השחר עלה מתחילות התרנגולות לקרקר ואינן פוסקות גם לאחר ששקעה החמה. ענה לו הרבי: עז יש לך בחצרך? אם כן הכניסנה הביתה.

לשבת אחרת בא החסיד אצל הרבי והטיח כנגדו: מה עשיתי רבי שכך עלתה לי? ביתי הפך לגיהנם של ממש. ענה לו הרבי: קח את העז והוציאנה מן הבית.

לשבת אחרת בא החסיד אצל הרבי. שאלו הרבי: מה בביתך? ענה לו החסיד: האח רבי, הייתה הרווחה, מעשה ניסים ממש.

2. מעשה זה הוא משל עתיק, אשר מי שיעיין בו היטב ימצא בו עוד ועוד נמשלים, עד אין תכלה וקץ. קחו למשל את ועדת החוקה של הבית היהודי.

תחילה הכניסו בועדה לבית חמישה בנים וחמש בנות, תרנגולות, עיזים, וכל טוב מצרים. גם נתנו ליו"ר שריונים למכביר, גם הפכו את הדחתו למשימה בלתי אפשרית, גם נתנו לו למנות לבד את ועדת הביקורת של המפלגה, ולא נתקררה דעתם עד שרוקנו את המרכז ממרבית כוחו.

משעלתה השוועה השמימה החליטו בועדה להוציא את העז, בדמותם של כמה תיקונים חשובים כדוגמת הפקדת קיצור תקופת האכשרה למתמודדים לראשות המפלגה בידי ועדת הבחירות, או הגדלת מה בשיעור התמיכה שהיו"ר זקוק לו במרכז בהחלטות קריטיות.

אולם, את חמשת הבנים והבנות, כמו גם את התרנגולות הרבות המקרקרות מלפני עלות השחר ועד שעתיים או שלוש לאחר השקיעה, הותירו. כך עדיין ממנה היו"ר חלק ניכר מגופי המפלגה בעצמו ורשאי להחליפם בכל עת. כך גם לא זקוק היו"ר אפילו לא לרוב במינוי התפקידים לאחר בחירות, וכך עדיין קשה מאוד להדיח יו"ר, אלא אם כן פחת מספר חברי הכנסת של המפלגה במחצית (הישג מרשים ביותר, לכל הדעות).

3. הקמפיין התקשורתי שמובילה המפלגה בימים אלו, על מנת לשווק את הגרסה המתוקנת של החוקה כמוצר חדש עלול להטעות. גם בגרסתה המתוקנת החוקה היא חוקה של "מפלגת יו"ר", לטוב ולרע.

עם זאת חשוב להדגיש, חוקה של מפלגת יו"ר אין משמעותה "דיקטטורה", כמו שמנסים לטעון גורמים כאלו ואחרים. זאת משום שהמושג "דיקטטורה" הוא מושג חסר משמעות כשמדברים על מפלגה. דיקטטורה הוא מושג רלוונטי כשמדברים על מדינה, איש למשל לא חושב שחברה עסקית שבה כל העובדים חייבים להישמע למנכ"ל היא "דיקטטורה". ההבדל נעוץ בכך שעבודה בחברה, כמו גם חברות במפלגה, אפשר לעזוב. מי שמתאים לו - חבר, מי שלא - לא.

4. למפלגת יו"ר יש יתרונות גדולים, כמו למשל יציבות יחסית ועבודה מתואמת יחסית בזירה הפוליטית. יש לה גם חיסרון גדול, משום שיו"ר שהוא נכס אלקטורלי בחודש חשוון עלול להיות נטל אלקטורלי בחודש אייר.

ההכרעה בשאלה האם נכון להפוך את "הבית היהודי" למפלגת יו"ר היא הכרעה לא פשוטה, בפניה יצטרכו לעמוד בקרוב חברי ועידת המפלגה. כל הכרעה היא לגיטימית, אך אסור לטשטש את אופי ההכרעה.