תכנים בעייתיים בבתי הספר?
תכנים בעייתיים בבתי הספר?אילוסטרציה: פלאש 90

מרכז איין ראנד מפרסם בימים אלה נייר עמדה המנתח את חומר הלימוד לחטיבות העליונות בגיאוגרפיה, וקובע כי "ביחידה המלמדת אודות התחממות גלובלית התגלו ממצאים מדאיגים הכוללים טעויות מדעיות, הטעיות אידיאולוגיות ואקטיביזם פוליטי נגד מדיניות ממשלת ישראל".

את נייר העמדה כתבו בועז ארד, מנתח מדיניות ומנהל מרכז איין ראנד, ד"ר אמיר שני מאוניברסיטת בן גוריון וד"ר זאב הולנדר.

בראיון ליומן ערוץ 7 מספר ארד על כמה מעיקרי הממצאים. לדבריו כותבי הספר מטיפים נגד מדיניות הממשלה תוך הצגת מדינת ישראל כמדינה מפרת הסכמים שאינה מקיימת את התחייבויותיה הבינלאומיות בקופנהגן בנוגע להפחתת גז חממה, דבר שלא היה ולא נברא, שכן מדינת ישראל לא חתמה על הסכמים מחייבים בנושא.

בנוסף, קובעים מנסחי נייר העמדה, מטעה ספר הלימוד את התלמידים ביחס להחלטות הממשלה וטוען כי ממשלת ישראל קיבלה החלטות אותן היא לא מקיימת - דבר שאינו נכון.

בספר נמצאו מספר רב של טעויות המקובלות בקרב חוגים אקטיביסטים סביבתיים אך נמצאו כבלתי נכונות על ידי מחקרים בלתי תלויים ואפילו תוקנו בדו"חות ה-IPCC (הפאנל הבינממשלתי לנושא שינויי אקלים של האו"ם) שהוא גוף עם הטיה בדרך כלל.

ארד מציין כי בין הטענות הבעייתיות שהוצגו כעדויות להתחממות גלובלית: הטענה כי חלה האצה בהתחממות כדור הארץ בעשורים האחרונים בעוד שמזה 17 שנה לא חלה התחממות. לדבריו המחקרים העדכניים שאינם מוזכרים בספר עצמו קובעים כי במאה השנים האחרונות הייתה עלייה של 0.7 מעלות בלבד וגם זאת מבלי לקבוע מה רמת מעורבות האדם בכך, מה ההשלכות של ההתחממות המזערית הזו וכיוצא באלה - שאלות המעקרות מהנתון את משמעויותיו.

טענה נוספת שמוצגת בספר גורסת כי התחממות גלובאלית פוגעת בחקלאות וביצור המזון בעולם בכלל וגם בארה"ב, בעוד שנתוני תפוקת המזון מעידים על צמיחה מתמדת במהלך 50 השנים האחרונות בכל העולם וגם בארה"ב.

ארד מסר כי יחידת הלימוד גם דורשת צפייה בסרטו של אל גור המוצג על ידי כותבי היחידה כאמין ונכון בעוד שבבריטניה אסר בית המשפט להציג את הסרט במערכת החינוך ללא תיקון טעויות חמורות בו. ארד מזכיר כי בעקבות פניות של הורים חייב בית המשפט הבריטי את הצגת התיקונים ללפחות תשע טעויות מרכזיות הקיימות בסרט שבשעתו זיכה אל אל גור בפרס נובל לשלום אך מאוחר יותר זיכה אותו בביקורת לנוכח מחקרים מאוחרים יותר.

להערכתו של ארד מאחורי כתיבתו של הספר בנוסחו הקיצוני והאקטיביסטי עומדים גורמים בעלי עניין פוליטי כלכלי או אחר והאופן בו מקבלת מערכת החינוך את הנתונים מהעולם המדעי מתבצעת ללא בחינה של ממש של הנתונים.

לטעמו של ארד מחויב היה להציג בספר מעין זה את עמדות המתנגדים וטעמיהם ולהימנע מפרסום הנתונים באופן כה חריף וקיצוני, ובעיקר ככזה המאשים את מדינת ישראל בעברות שמעולם לא ביצעה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לטענות כי המשרד בוחן ויבחן את הטענות לעומקן ויפרסם את מסקנותיו בהקדם.