נתניהו ויעלון בבסיס אשדוד
נתניהו ויעלון בבסיס אשדודצילום: אריאל חרמוני

פרופ' יחזקאל דרור, חבר ועדת וינוגרד לחקירת מלחמת לבנון השנייה, מותח ביקורת על חקירת מבצע ''צוק איתן'' על ידי הכנסת ולא על ידי ועדה ממלכתית חיצונית.

אתמול נודע כי ועדת החוץ והביטחון על ועדות המשנה יחקרו את הסוגיות הבעייתיות שעלו מהאירועים בעזה, בהן הטיפול במנהרות, המיגון נגד פצמ"רים והחיכוכים הפוליטיים.

פרופ' דרור, אמר לגלי צה''ל כי אסור שהכנסת תחקור את המבצע. "כשאמרתי שצריך לבדוק את אירועי מבצע 'צוק איתן', לא לפורום הזה התכוונתי", אמר דרור, מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים בטחוניים קשים, והמציאות הזו מחייבת הפקת לקחים עמוקה, שיכולה להיעשות אך ורק על ידי ועדה מקצועית, לא פוליטית ובלתי תלויה עם גישה לכל החומר, ועדה שמוסמכת לתחקר בצורה מסודרת לפי הצורך את כל בעלי התפקידים".

דרור הוסיף, "אני לא מזלזל בחברי ועדת החוץ של הכנסת. יש בה חברים בקיאים בחומר, אך זה גוף פוליטי שלא יכול לעשות את החקירה ואת הפקת הלקחים הדרושה. כמו כן, לוח הזמנים לא מאפשר את החודשים-שנה של קריאת כל החומר". דרור הדגיש כי גוף פוליטי לא יכול לעשות בדיקה אובייקטיבית עניינית.

הוא הביא חשש שבדיקה שמובילה ועדת החוץ והביטחון תמנע הקמת ועדת אובייקטיבית. "אין ברירה אלא לראות בזה עוד חוליה במצעד האיוולת של הפוליטיקה הישראלית בשעותיה הגרועות".

חבר הכנסת ד''ר נחמן שי (העבודה) אמר גם הוא הבוקר כי "את מלחמת עזה צריכה לבדוק ועדת בדיקה ברשות שופט, כפי שהיה לאחר מלחמת לבנון השנייה. כל פורום אחר, פוליטי במהותו כמו ועדת חוץוביטחון, אינו יכול לעשות זאת.

"בחודשים האחרונים התפתחה תופעה של החרמת מליאת ועדת חוץ וביטחון בידי ראש הממשלה ושרים בכירים. הדבר חמור שבעתיים במהלך מלחמה, אשר עד הרגע הזה לא ניתן לועדה דיווח על סיבות ונסיבות סיומה. זו פגיעה עמוקה בדמוקרטיה הישראלית ובתפקידה של הכנסת", כך ח"כ שי.