הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןצילום עצמי

הרב יונה גודמן מספר בפינתו השבועית כי כל ילד מתרגש ביום הראשון של שנת הלימודים, בין אם הוא עלה לגן חובה ובין אם הוא עלה לכיתה י"ב. 

לדבריו, "כידוע לנו, אחרי יומיים או שלושה, ההתרגשות הראשונית חולפת ונכנסים לשגרה. השאלה היא האם תהיה זו שגרה בונה שמובילה להצלחה. זה תלוי הרבה מאוד בנו, ההורים ובמעשינו בשבוע הראשון בפרט".

לדעתו, נועיל מאוד לילדינו אם נתנהל בזהירות בשני תחומים. "התחום הראשון, והמוכר יותר, הוא עיצוב נורמות התנהלות בבית המתאימות לימי הלימודים. בקיץ נוצרו הרגלים אחרים בכל הקשור לשעות שינה, כמות שימושי מחשב וכן הלאה. כדי לאפשר למידה מוצלחת, צריך בזהירות להכניס את כולם למסלול אחר. יש צורך בנורמות מוגדרות לגבי משימות בבית; סידור החדר; שעת שינה; זמן מחשב וכן הלאה". לדבריו "את הנורמות צריך להציב בזהירות, כי מצד אחד לא רוצים להרוס את שמחת הכניסה לשנה חדשה ולבוא מייד עם רשימה ארוכה של "עשה" ו"אל-תעשה". מצד שני, אם נמתין מדי הם יתרגלו לשגרה נטולת מסגרת ברורה ומספקת וזה לא טוב. לכן צריך בזהירות, במשך השבוע ובסופו, "ליישר קו" על כללי ההתנהגות של הבית בתקופת הלימודים".

המישור השני בו מציע הרב גודמן לכוון את הילד, בעיקר בשבוע הראשון של הלימודים, קשור לתיפקודו בבית הספר. הוא מספר בפינה כי פעמים רבות הוא שואל ילדים מה בעיני הוריהם מהווה את המשימה הכי חשובה שלהם בבית הספר, ולילדים אין מושג. לדבריו, "אם יש לנו ציפיות משנת הלימודים הקרובה, צריך להציב אותן בצורה גלויה בפני הילדים. מי שהחשוב לו ביותר זו הצטיינות לימודית – שידבר על זה. שיסביר לילד שמצפים ממנו להשתתף באופן פעיל בשיעורים, לעשות עבודות ביסודיות ולהשקיע בלימודים. צריך גם להגדיר לילד מה חשוב לנו וגם להסביר לו איך עושים את זה".

הרב גודמן טוען שלכל משפחה יש ציפיות שונות מהילד שלהם בשנת הלימודים הקרובה, אך הם לא תמיד זוכרים לגלות אותן לילד. "אם חשובה לכם ההתנהגות החברתית של הילד, כדבר מרכזי, תגידו לו את זה. תגידו לו שיותר מציונים טובים אתם מצפים ללב טוב. שאתם רוצים שהוא יקרב ילדים מנודים, שהוא יתנדב לסייע לחלשים וכן הלאה. אם החשוב ביותר בעיניכם זה העולם התורני ויראת שמים, תגידו את זה ותסבירו לו למה אתם מצפים. לא ניתן לממש יעדים אם לא יודעים אותם".

הרב גודמן מסיים ואומר, כי שנת לימודים מוצלחת מחייבת הבהרה של ציפיות מצד ההורים. לדעתו, הדברים לכאורה ברורים אך בפועל הרוב שוכחים לאמרם. "לא ניתן לטעון שרוצים שהוא יממש את כל המטרות בעולם. צריך למקד אחת או שתיים מרכזיות ואולי עוד אחת או שתיים משניות, ועל זה לשים את הדגש. את זה ללוות ולעודד. רק מי שיש לו מפה, יש סיכוי שבע"ה ישיג את יעדיו. כך במסע וכך במסע החיים".