השריפה כילתה ספרי קודש וחדרי לימוד

בקומה התחתונה של בית הכנסת איחוד שיבת ציון בתל אביב פרצה לפני כמה ימים שריפה, אשר כילתה ספרים רבים בבית הכנסת. גם חדרים ומסדרונות ניזוקו באופן משמעותי.

"קיבלתי קריאה ממוקד האזעקות", סיפר אב הבית של בית הכנסת הרצל מכלוף, "הפעלתי מישהו שיגיע למקום והוא דיווח על שריפה. כשהגעתי ראיתי כוחות כיבוי אש שניסו בהתחלה להשתלט מלמטה עד שגילו שמקור האש הוא כאן בקומה התחתונה".

"הלב נשבר", אומר מזכיר בית הכנסת והמרכז הקהילתי, עקיבא סמולר, "המקום פה חשוב מאוד לתל אביב הוא מרכזי ושוקק. עצם הסגירה של המקום, אפילו אם זה היה לשם שיפוץ, זה פשוט מכמיר לב. הלב נשבר. אני חטפתי הלם כשראיתי את מה שקרה פה, את השריפה".

בימים כתיקונם פועל במקום כולל שנקרא "מכתם לדוד", שלוחה של ישיבת "מרכז הרב" בתל אביב. תלמידי הכולל עוסקים בימים אלו בעבודת הקודש של מעבר על מה שנשאר מהשריפה. "הם בודקים ומנסים לשחזר מה אבד ומה לא אבד", מספר סמולר, "ימים יגידו מה יהיה עם הדברים האלה".

כפי שניתן לראות כשמגיעים למתחם בית הכנסת עבודות השיקום בעיצומן. "מהרגע שראינו את הנזק הבנו שאת השיקום הזה צריך לעשות גם עם כלי עבודה אך גם עם נשמה והרבה", מספר עמוס שדה מחברת בלפור לשיקום מבנים לאחר שריפות והצפות, "הנזק לדברים שבקדושה גדול מאוד ואנחנו מתייחסים בחרדת קודש למקום ולכל הדברים שדרושים גניזה. היחס הוא ודאי שונה מטיפול בשיקום דירה, חנות או מפעל ובכל זאת אנו פועלים לשקם את בית הכנסת במהירות האפשרית".

מזכיר בית הכנסת מציין כי יש תאריך יעד לעבודות השיקום - "העבודות החלו ואנו רוצים שהמקום יהיה מוכן עד ראש השנה. זה חשוב לא רק לבית הכנסת, זה חשוב לתל אביב ולקהילה פה. נעשה את כל המאמצים שזה יקרה".