יגאל דילמוני
יגאל דילמוניעצמי

מועצת יש"ע דוחה בתוקף את דו"ח מרכז אדווה אשר טען כי קיימים פערים גדולים בין המימון הממשלתי ביישובים במרכז הארץ לבין יישובים ביהודה ושומרון.

בעקבות פרסום הדו"ח, שזכה הבוקר לכותרות ענק בתקשורת, זימנה מועצת יש"ע קבוצה של מומחים כדי לנתח את הנתונים המופיעים בו.

ד"ר עדית סולברג, כלכלנית ובכירה לשעבר במחלקת המחקר של בנק ישראל, שבדקה את הדו"ח ציינה כי המחקר של "אדוה" אינו מתייחס למאפיינים המיוחדים של המועצות המקומיות ביהודה ושומרון. לטענתה, הדו"ח התעלם ממספר הישובים הקטנים במועצות האזוריות באותו אזור, פיזורם הגאוגרפי, צורכי הביטחון המיוחדים שלהם ומשתנים נוספים הקשורים לאפיון הדמוגרפי של התושבים.

סמנכ"ל המועצה יגאל דילמוני אמר לערוץ 7 כי "מרכז אדווה ירה את החץ לעבר ההתיישבות ביהודה ושומרון ורק אחר כך עשה בנתונים כל מניפולציה אפשרית כדי להציג את המתנחלים כיהודי הסחטן. הדו"ח מעוות ומסולף".

במועצת יש"ע טוענים כי מדובר בעיוות ובמניפולציה של העובדות. "פעילי מרכז אדוה המעיטו פרטים והתעלמו מפלחי אוכלוסייה משמעותיים בכדי להציג את המתנחלים כאלה שמועדפים על פני תושבי עיירות הפיתוח".

לדבריו, פעילי מכון אדווה ביצעו מניפולציה בנתונים כשרק ביהודה ושומרון הכניסו פנימה את המועצות האזוריות שתפעולן יקר, בעוד שבשאר אזורי הארץ התעלמו מהן ולקחו בחשבון רק את המועצות המקומיות ואת הערים שתפעולן זול בהרבה".

במועצת יש"ע מציניים כי "תפעול של מועצה אזורית בכל מקום בארץ, הוא עסק יקר אלפי מונים יותר מתפעול מועצה מקומית. במועצות האזוריות ישנה עלות גבוהה מאוד של היסעים לתלמידי מוסדות החינוך, לאנשי משק ותפעול המועצה וניהול המועצה מצריך נסיעות ארוכות ואחזקת צי רכבים מועצתיים. כך לדוגמא, עובדת סוציאלית המספקת שירות בתחום מועצה מקומית יכולה לנסוע באוטובוס עירוני כדי לבצע את כל תפקידיה. מתן שירות זהה במועצה אזורית (וכלל לא משנה אם המועצה ממוקמת בשומרון או בהר הנגב) כרוך בנסיעות ממושכות וארוכות יותר בין יישובים שברוב המקרים אין ביניהם תחבורה ציבורית וזו רק דוגמא קטנה לעלויות התפעול הגבוהות יותר בניהול מועצה אזורית".

כמו כן טוענים במועצת יש"ע כי פעילי מרכז אדווה הוציאו את התושבים החרדים מנתוני הדו"ח אך ורק ביהודה ושומרון. "רק ביו"ש מפריד המחקר בין חרדים ללא חרדים. כפי שנראה מהנתונים הקודמים (ביתר עילית, מודיעין עילית) שילוב החרדים בחלוקת התקציבים היה מוריד את ההוצאה לנפש ביהודה ושומרון, שכן ההוצאות עבורם נמוכות יחסית (בין היתר על בסיס העובדה שאינם צורכים תרבות, פנאי, ספורט וכו'). משום מה, פעילי מרכז אדווה בחרו להכניס את החרדים לנתונים בשאר אזורי הארץ, אך להתעלם מהם בנתונים שהוצגו לגבי יהודה ושומרון".

כמו כן הדו"ח מציג את אזור יהודה ושומרון כבעל גידול האוכלוסייה הגבוה ביותר. מאז 1991 הוכפלה פי 3 אוכלוסיית תושבי יהודה ושומרון. על פי נתונים נוספים של משרד הפנים ביהודה ושומרון אחוז גבוה ביותר של ילדים בגילאי 0-19 .

לדוגמא: בבנימין 53.4% , בשומרון 48.4%, בהר חברון 54.1%. להשוואה אלו הנתונים במועצות אחרות: בחוף אשקלון 38.2%, בהר הנגב 31.4%, ובאשכול 34.8%.

במועצת יש"ע מציינים כי כמות גדולה כזאת של זוגות צעירים וילדים מצריכה השקעה גדולה יותר בהקמה ותפעול של מוסדות חינוך והרחבת מוסדות החינוך הקיימים. חוק חינוך חובה מחייב את מדינת ישראל להעניק לתלמידים מערכות חינוך, מוסדות אנשי חינוך ועוד. זו השקעה שבאה לידי ביטוי בתקציבי הרשויות ובהעברות התקציביות של הממשלה לרשויות על מנת לתת לתלמידים את המגיע להם. ביהודה ושומרון מרכיב נוסף והוא האיום הביטחוני על התלמידים (רק לפני חודשיים נחטפו 3 נערים בדרכם הביתה ממוסדות החינוך). תוספת ההסעות, המיגון והאבטחה מגדילה את תקציבי החינוך ברשויות.