חיילים במהלך "צוק איתן"
חיילים במהלך "צוק איתן"צילום: פלאש 90

בעקבות הפרסומים אודות חקירות שפתחה הפרקליטות הצבאית בעניין פעילות צה"ל במבצע 'צוק איתן', קוראים בארגון חוננו לחיילים ולקצינים הזקוקים לסיוע משפטי עקב פעילותם, לפנות ולקבל סיוע משפטי מהארגון.

ארגון חוננו פועל למעלה מ-12 שנה להגנה משפטית על לוחמי צה"ל, שוטרים ואזרחים הנקלעים למצוקה משפטית עקב המצב הבטחוני.

במהלך הלחימה ברצועת עזה חילקו פעילי הארגון אלפי כרטיסי 'פק"ל משפטי' לחיילים בדרום וארגנו עצומת משפטנים לתמיכה בחיילים. "לצערינו הערכותינו התממשו ואכן נפתחות חקירות כנגד חיילי צה"ל בגין פעילות מבצעית", אומרים בארגון חוננו. "אנחנו התגייסנו לתת גב משפטי לחיילים כיון שלא יתכן שחיילינו יחשבו פעמיים לפני שהם מגינים על חייהם ועל חיינו. אנחנו קוראים לחיילים לפנות למוקד המשפטי של הארגון ולקבל מענה וסיוע".

בארגון מזכירים את התחייבותם של עורכי דין מהשורה הראשונה בישראל, שהודיעו במהלך מבצע 'צוק איתן', כי יעניקו, בשיתוף פעולה עם ארגון חוננו, סיוע משפטי ללוחמי צה"ל ולכוחות הביטחון בכל הדרגים השותפים ללחימה, במידה ותיפתח חקירה נגדם.

עורכי הדין, ובניהם ציון אמיר, ששי גז, עדי קידר, אשר אוחיון, חי הבר, אברהם פירו, דוד הלוי, יהודה שושן, אהרון רוזה, אורי קינן, צביקה זינגר, יוסי לין וברק פרידמן. חתמו על עצומת משפטנים שניסחו פרופסור אליאב שוחטמן וד"ר הראל ארנון, לפיה צה"ל לא עבר על החוק הבינלאומי במהלך הלחימה. העצומה נשלחה בעקבות מכתב של ארגוני שמאל שטענו כי צה"ל מבצע "פשעי מלחמה".

"חובתה הראשונה של מדינת ישראל היא כלפי אזרחיה וחייליה", נכתב בעצומה, שנשלחה ליועץ המשפטי לממשלה במהלך ימי הלחימה. "לכן, אין לה שום חובה להימנע מפעולה צבאית ההכרחית להגנה על אזרחיה או על חייליה רק בשל כך שהיא עלולה לפגוע - גם אם במידה גבוהה של הסתברות - בתושבים עזתיים שאינם אזרחי ישראל ושחלקם לא נוטלים חלק פעיל בלחימה".

"אין לקבל טענה משפטית שמשמעה אבדן חיי אדם של אזרחי ישראל או חיילי צה"ל", הדגישו המשפטנים המומחים לדין הבינלאומי והוסיפו כי, "עקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית ושל המוסר היהודי מחייבים את המסקנה כי חייך קודמים לחיי חברך, ובוודאי קודמים לחיי אויבך".