לוחמות בצה"ל. אילוסטרציה
לוחמות בצה"ל. אילוסטרציהצילום: פלאש 90

אל"מ במיל רז שגיא, יו"ר הפורום לחוסן צה"ל, מתכוון להעלות מחדש בועדת החוץ והביטחון את סוגיית שילובן של נשים כלוחמות בצה"ל. לדבריו במבצע צוק איתן, אף אישה לוחמת לא עברה את הגבול עם עזה.

"בצוק איתן, לא נלחמו נשים מעבר לגבול", ציין שגיא בראיון לערוץ 7, "צה"ל משקיע אין ספור משאבים, אך בסופו של דבר הלוחמות מגיעות לאבטחת גבולות ובט"ש, ולא מעבר לזה. שלוש פרמדיקיות נכנסו לעזה והלוחמים היו צריכים להגן עליהם, לחימה נשאר תפקיד של גבר".

לדבריו לא קשה לדמיין מה היה קורה, לו אישה הייתה נופלת בשבי, "זה קרה בעיראק לצבא האמריקאי, והיו צריכים לשלוח שתי חטיבות כדי למצוא אותה. בכלא היא נאנסה לטענתה אין ספור פעמים. אישה בשבי מבחינת מדינת ישראל, זה דבר חמור, מדינת ישראל תצטרך לשלם מחירים גבוהים מדיי".

שגיא טוען כי צה"ל יהיה חייב לתת בסופו של דבר דין וחשבון מדוע הוא מקדם את הנשים הלוחמות בצה"ל על חשבון איכות הצבא, "יש לנו נתונים חמורים על פגיעה פיזית בנשים הלוחמות ועל הורדת רף סרגל המאמץ כדי שיתאים לנשים, מדוע צה"ל לוקח את הסיכונים האלה, זה לא ברור".

על רקע סיום תפקידה של האלופה אורנה ברביבאי, ראש אכ"א, את תפקידה ומינוי אלוף במקומה, דוחה שגיא את הדרישה לקדם נשים חדשות לצמרת המטכ"ל, "בישראל נשים מגיעות לכל התפקידים הבכירים ביותר, בנקים, כנסת ובית משפט. אם אישה תימצא ראויה לתפקיד אלוף, אז בבקשה אבל שזה יעשה בדרך טבעית ולא מתוך כביכול אפליה מתקנת כי זה עצמו נחשב לאפליה.

לדעתי בצבא כל אלוף צריך להיות כזה שהיה בתפקידי לחימה, ולכן ממילא ברור שגברים ראויים יותר. אני לא חושב שיכולה להיות אלופה בחיל לוחם, ולהעמיד אישה ללא רקע של לחימה ופיקוד גם אם זה לראשות אכ"א, זה לא דבר טוב".