צעד ראשון לתורמים. סטרוק במליאה
צעד ראשון לתורמים. סטרוק במליאהפלאש 90

בחודשים האחרונים עוסקת חברת הכנסת אורית סטרוק בניסיון לקצר את תהליך ההמתנה הארוך לתרומת כליה. בעקבות פנייתה לשרת הבריאות, יעל גרמן שלב בירוקראטי אחד יקוצר כבר בזמן הקרוב.

על פי מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת שפורסם לבקשת חברת הכנסת אורית סטרוק עולה כי הליך העובר בישראל על תורם עד לקבלת הפיצוי על אבדן ימי מחלה בשל התרומה נמשך בין שלושה חודשים לשנה. אורך התהליך וסרבולו גורם, לדעת מומחים, עוול לתורם ולנתרם שמחכה להשתלה, עד לכדי ויתור על הרצון לתרום. אורכו של התהליך יכול ליצור בעיה כלכלית עבור התורם, מה גם שהפיצוי על אובדן ימי עבודה מגיע לחשבונו של תורם הכליה רק 60 יום לאחר שהגיש תלושי שכר, תיאום מס ואישור שתרם כליה.

בהשוואה למדינות בעולם, מדובר בהליך ארוך יחסית: בארצות הברית מיום הגשת בקשה לתרומה יעברו כשבועיים עד למתן תשובה, בשוודיה מדובר בשלושה חודשים, בקנדה – בין שלושה לששה חודשים.

חברת הכנסת אורית סטרוק הציעה במכתבה לשרת הבריאות להקל על התורמים ולשלב את תהליך הגשת הטפסים הנדרשים במהלך האשפוז לצורך הניתוח. זאת על מנת שלא להכריח את התורם להיטלטל ימים ספורים לאחר ביצוע התרומה, בזמן שעליו לנוח ולהחלים מהניתוח, ועל מנת לא לגרום לעיכוב בהעברת הפיצויים.

שרת הבריאות, יעל גרמן, הודתה לסטרוק על הצעתה והודיעה כי הצוותים בבתי החולים יעודדו את התורמים להחיל באיסוף הטפסים הרלבנטיים בטרם הניתוח על מנת שמיד לאחריו יוכלו לשולחם ולקצר באופן זה את הזמן עד לתשלום הפיצוי על אובדן ימי עבודה.

סטרוק עצמה מסכמת ואומרת כי "המציאות העגומה שבה ישנם חולים שנפטרים בהמתנה לקבלת תרומה, הסבל הרב של החולים הממתינים להשתלה והעלויות הרבות שמדינת ישראל מוציאה על טיפולים רפואיים לחולים הממתינים להשתלות מחייבים לקצר את התהליך עד כמה שניתן ולאפשר לתורמים נפלאים שרוצים להציל חיים לעשות זאת בלי עיכובים לא הכרחיים. אני מודה לשרת הבריאות על ההיענות לפנייתי ותיקון העוול לתורמים ולחולים. בכוונתי בעז"ה לפעול גם בכנס החורף הקרוב לתיקוני חקיקה ותקנות משרד הבריאות על מנת לקצר עוד יותר את התהליך. מדינת ישראל חבה לתורמים חובה ענקית ותרומתם, מעבר להיותה חסד גדול היא גם חסכון גדול למערכת הבריאות".

מלשכתה של סטרוק נמסר כי תרומת כליה הינה התרומה השכיחה ביותר בישראל. ב 2013 בלבד בוצעו 134 השתלות כליה מתורמים חיים. בכל שנה ממתינים בישראל מאות חולים לביצוע השתלות. בשנת 2013 המתינו 1114 חולים לביצוע השתלה, מתוכם 755 להשתלת כליה. נכון ליוני 2014 המתינו בישראל 1075 חולים לביצוע השתלה, מתוכם 762 להשתלת כליה. עוד מציינים בלשכתה כי בשנת 2012 בלבד נפטרו 91 חולים בהמתנה להשתלה, מתוכם 32 שהמתינו להשתלת כליה.