השר נפתלי בנט
השר נפתלי בנטצילום: פלאש 90

הקבינט החברתי-כלכלי, אישר את הצעת שרי הכלכלה והאוצר, יאיר לפיד, להקמת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית, אשר תתפקד כזרוע ביצועית ללשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה.

שר הכלכלה, נפתלי בנט, ציין כי "החלטת הקבינט הכלכלי חברתי היא בשורה אדירה. זו ההחלטה המשמעותית ביותר לעולם ההייטק הישראלי בעשרים השנים האחרונות והיא תספק אנרגיה אדירה ותסייע לדחוף את הענף קדימה לשנים רבות".

לרשות שתוקם יוקנו יכולות מקצועיות וגמישות מרבית, מתוך כוונה לאפשר לה יוזמה, כלי ניהול ושימוש במגוון אמצעים שיסייעו לקדם את החדשנות הטכנולוגית בתעשייה, בקצב שמתאים לשוק וביעילות מרבית. מטרותיה הנוספות של הרשות הן עידוד הצמיחה, הגדלת הפריון וקידום החדשנות הטכנולוגית בתחומי התעשייה בישראל.

הקמת הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית היא פתרון שגובש לאחר עבודת מטה יסודית. הפעלה נכונה של מגוון כלי התמיכה העומדים לרשות התעשייה עשויה להגדיל את קצב צמיחתה, להגדיל את שיעור המועסקים בתעשייה עתירת הידע ובתחומי החדשנות, להגדיל את הפריון בענפים מסורתיים ועוד.

הקמת הרשות מחזקת את מטרתה ארוכת הטווח של הממשלה ביחס לתעשיית ההייטק, שהיא שמירה וחיזוק ההובלה העולמית אל מול תחרות הולכת וגוברת, יחד עם חיבור חלקים נרחבים במשק אל מנוע צמיחה זה.

מדיניות החדשנות הממשלתית פועלת להשגת משימות לאומיות רחבות בעשור הקרוב, וביניהן: עידוד צמיחתן של חברות בתעשייה, התנעת חדשנות טכנולוגית בענפים מסורתיים שאינם מוטי מו"פ, חיזוק תשתיות מחקר, הון וכוח אדם, רתימת חדשנות לשיפור המגזר הציבורי, והגברת ההשתתפות בכוח העבודה הטכנולוגי של אוכלוסיות המיוצגות בו בחסר.

לאור החשיבות הרבה של החדשנות בישראל, שהפכה בעשורים האחרונים למנוע הצמיחה העיקרי של המשק הישראלי ומקור לגאווה לאומית, יש לשפר את יכולותיה של הממשלה, באמצעות שינוי מבני של לשכת המדען הראשי שיאפשר יכולות ביצוע טובות יותר לטובת התעשייה. השינוי המבני הוא כזה שמאפשר את המשך קביעת המדיניות על ידי הממשלה.

שר האוצר, יאיר לפיד, הוסיף כי "המטרה שלנו שישראל תמשיך לעמוד בחזית הטכנולוגיה ותוביל, כאומת הסטארט-אפ, את ההתפתחויות הטכנולוגיות ברמה העולמית. הרשות הלאומית החדשה לחדשנות טכנולוגית תוקם במסגרת תקציב 2015 והיא מהווה חלק חשוב מבניית תקציב מחולל צמיחה".

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, ציין כי "הקבינט קיבל היום החלטה אמיצה ובעלת חזון, שתבטיח את עמידתה של ישראל בראש החזית הטכנולוגית בעולם, גם בשנים הקרובות. רפורמה זו מחייבת אותנו למאמץ גדול גם בצד בניית והכשרת כח האדם הנחוץ לעמידה באתגר בשנים הקרובות, הנמצא היום בחוסר משמעותי, וזו תהיה משימתנו הבאה".

מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן, הוסיפה "משרד האוצר מוביל תכנית אסטרטגית לחדשנות בפעילות הממשלה ולפיתוח מנועי צמיחה חדשים במשק. הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית היא תוצר של תכנית זו ומטרתה להגדיל את השקעת הממשלה בחדשנות. התכנית האסטרטגית תחזק את תחום החדשנות בישראל ותסייע בצמיחת המשק הישראלי".

המדען הראשי במשרד הכלכלה, אבי חסון, הדגיש כי "אנו מביאים היום מודל חדשני של רשות סטטוטורית המסוגלת לפעול אל מול צרכי התעשייה במהירות ויעילות. נבנתה מערכת של איזונים ובלמים שתשמור על המטרות הממשלתיות לשמן היא קיימת תוך התנהלות חכמה, גמישה וחדשנית - בסטנדרטים המותאמים לתחכום והחדשנות של התעשייה אותה אנו משרתים. תעשיית ההייטק הישראלית אשר הגיעה בעשרים השנים האחרונות להישגים מרשימים, לאחד ממרכזי החדשנות המובילים בעולם ולמנוע הצמיחה העיקרי של המשק, נמצאת בהאטה מדאיגה בשנים האחרונות, ולכן מתחייבים צעדים משמעותיים לצורך התנעה מחדש של צמיחת התעשייה. המטרה של לשכת המדען הראשי היא שמירה וחיזוק ההובלה העולמית של תעשיית ההייטק אל מול תחרות הולכת וגוברת, בד בבד עם חיבור חלקים נרחבים יותר במשק אל מנוע צמיחה זה. מטרה זו מחייבת שינוי מדיניות משמעותי ומעבר ממשימה מרכזית אחת של "יצירת" תעשייה – משימה אשר היוותה את ליבת המדיניות של פעילות הלשכה – לריבוי משימות ממוקדות יותר הדורשות כלים מוכווני לקוח ומוכווני משימה".