מחבלי חיזבאללה חמושים בגבול הצפון
מחבלי חיזבאללה חמושים בגבול הצפון(צילום: דובר צה"ל)

כשעומדים על גבול הלבנון ומביטים צפונה, הירוק נראה בעיניים. עצים עמוסי פרי נטועים לאורך הגזרה כולה, חקלאים מעבדים את אדמותיהם ושלווה נסוכה על הכול.

רק כשלומדים מקציני צה"ל באזור על המציאות מעבר לגבול ניתן להבין את התמונה האמיתית והבעייתית.

"כרגע ההבנה היא שאנחנו לקראת מלחמה", אומר קצין בכיר בגזרה אך מיד מוסיף, "מצד שני, יש הרבה התפתחויות, ישנם דברים קטנים שיכולים לייצר אירועים גדולים. חוסר היציבות יכול להתפתח להתפוצצות עד כדי מלחמה.

''למרות שנסראללה לא מעוניין בהתחממות הגזרה, בסופו של דבר אירוע קטן, פיגוע קטן יכול להיגרר, צריך לנהל את העסק באופן זהיר וכשמקבלים החלטות צריך להיות עם מוכנות לקחת את הסיכונים", הוא אומר.

השאלה שמטרידה היום יותר מכל את תושבי צפון הארץ היא שאלת מנהרות הטרור. הקצין הבכיר קובע במפורש "אני לא מכיר מנהרה בגזרה שמוכנה לתקיפה. החיזבאללה נכנס לעולם התת קרקעי לפני שחמאס חשב על זה ומי שהסביר לחמאס איך להיערך לפעולה שכזאת היה חיזבאללה והארגון שם כבר ממזמן.

"הקרקע בצפון יותר קשה וזה סיפור אחר טופוגרפית אבל אני מניח שהוא חושב על זה בהיבטים התקפיים. בסופו של דבר יש פה שטח סבוך ולא צריך להשקיע כל כך במנהרות כדי לחדור לישוב בצפון, דוגמת משגב עם".

על האפשרות של מלחמת לבנון השלישית אמר הקצין הבכיר, "יהיה ניסיון לבצע מהלכים התקפיים גם נגד אזרחים וגם נגד חיילים. אם בעזה לקח 50 יום, בצפון ייתכן והמלחמה תימשך כארבעה חודשים. המערכה יכולה להיות קצרה אולם, יכולה להיות גם ארוכה. אני חושב שבפן התודעתי עלינו להכין את עצמנו למערכה ארוכה מאוד. אני חושב שתמרון מהיר ואגרסיבי לעומק השטח ישפיע באופן דרמטי על המערכה לאורך זמן. החשיבות היא מה יהיה אחרי המערכה מבחינת יצירת הרתעה. חשוב להעביר את המסר לעולם מאחר וחיזבאללה שוכן במרכזי אוכלוסייה אזרחית בתוך הכפרים יהיה פה נזק אדיר ללבנון. במלחמה יהיו הרבה הרוגים בלתי מעורבים", אמר הבכיר.

הקצין מציין כי לחיזבאללה כוחות מיוחדים ומיומנים שיפעלו במקרה של עימות כדי להביא ניצחון לארגון. "לפי ההערכה, תהיה מעטפת אש משמעותית, מעטפות של תצפיות ויהיה כוח עיקרי שמבצע את ההתקפה, שנע בין עשרות ועד מאות בודדות של לוחמים במלחמה.

"כאשר מדובר בכוח שמבצע פשיטה לא מדובר ב 12-13 לוחמים כפי שראינו ב"צוק איתן", אלא בכוח של כ-50-70 לוחמים. הם לומדים מסוריה להילחם במסגרות גדולות. הם מבינים מה זה לחימה בשטח בנוי", הוא מסביר.

ולצד כל אלה אי אפשר שלא להתייחס למבצע צוק איתן בעיני חיזבאללה, "חיזבאללה גם היום לא באמת רוצה מערכה נגד ישראל. אין לי שום יכולת ברגע זה לומר איך הארגון מבין את 'צוק איתן' בראייה לאורך זמן. אין ספק שהסיפור של כיפת ברזל הוא אירוע דרמטי מבחינתם מאחר וישראל יכולה להקטין דרמטית את הנפגעים האזרחים".

ואיך צה"ל יתמודד? "אני לא מאמין שיש אתגר בלבנון שצה"ל לא יכול להתמודד איתו. הסיפור הוא כמה שכר לימוד תשלם בתחילת הלחימה. אין משהו שיכול לעצור את המכונה הזאת שנקראת צה״ל".