חיילת חיילים צה"ל אוזניות מחשבים
חיילת חיילים צה"ל אוזניות מחשביםצילום אילוסטרציה: דובר צה"ל

מנעליים טבעוניות ועד לשיער קצוץ לבנות: סדרת שינויים בנהלי הופעה ולבוש בצה"ל מועברת בימים אלה לאישורים אחרונים אצל ראש אכ"א, אלוף חגי טופולנסקי.

בין השינויים הגדולים - היתר גילוח שיער הראש לחיילות, איסור הרכבת אוזניות גדולות, והקלות בהליך קבלת נעליים וכומתות שלא באות מהחי עבור חיילים המנהלים אורח חיים טבעוני.

אחד מהשינויים אשר נמצא בהליכי אישור סופיים נוגע לתסרוקת המותרת לחיילות. אם בעבר חל איסור על חיילות לגלח את שיער ראשן, או חלקים ממנו - הנוהל החדש יתיר לחיילות לנוע בתספורת קצוצה. על פי הנוהל החדש רק גילוח חלקים מהשיער, באופן שאינו אחיד, יהיה אסור. "בחנו את הסעיף, שקיים הרבה שנים, וראינו שאין בעיה שחיילת תלך כך - בדיוק כמו החיילים, באופן אחיד וללא מדרגות בשיער", הסביר רע"ן משטר ומשמעת, סא"ל אורן אברהם.

שינוי משמעותי נוסף אשר צפוי להיכנס הוא איסור הרכבת אוזניות גדולות, אשר מוחזקות בקשת על הראש. "פקודת ההופעה והלבוש הינה פקודה מאוד דינמית, שמושפעת מתופעות, צו האופנה וטכנולוגיות חדשות", סיפר. "אם בעבר אופנת הלבוש הייתה גזרה נמוכה במכנסיים, והוצאנו הנחיות בנושא, אז עכשיו יש טכנולוגיית אזניות חדשה שמשפיעה על הנראות. בעבר כאשר האזניות היו רק חוטים הן לא השפיעו על ההופעה, אך כעת הדבר השתנה", הסביר.

שני עדכונים נוספים בפקודה צפויים להקל על חיילים המנהלים אורח חיים טבעוני לקבל פריטי לבוש שלא סותרים את אורח חייהם.

עד כה, חיילים שביקשו לקבל נעליים שאינן עשויות מעור נדרשו להביא המלצות מרופא, מעורך דין וממפקד בדרגת סא"ל - אשר יעידו כי הם אכן טבעונים. לאחר מכן עלתה בקשתם לאישור רע"ן המשטר והמשמעת או רמ"ח הפרט באכ"א. על פי הנוהל החדש על החייל להביא המלצה ממפקד בדרגת סא"ל בלבד, מה שצפוי לקצר את תהליך האישור. "צמצמנו את התהליך, כך שבנושא ההופעה והלבוש תספיק המלצת מפקד בלבד", הדגיש סא"ל אברהם. "כדי לקבל נעליים או כומתה מתאימות, מספיקה המלצה של מפקד שמכיר את החייל".

לצד זאת, הוכנסו לראשונה נהלים הנוגעים לבקשת חייל לנוע עם כומתה שאינה עשויה צמר. עד כה לא הוסדר נוהל בנושא, וכעת הוגדרו הזכאים לכך: חייל המקיים אורח חיים טבעוני או צמחוני על רקע אידיאולוגי, או חייל המשתייך לעדת העבריים מדימונה. תהליך האישור יהיה זהה לתהליך האישור לקבלת נעליים שאינן עשויות מעור. חייל אשר בקשתו אושרה, יקבל כומתה בצבע ירוק-זית או שחור.

נוהל זה מתיר גם לחיילים מיחידות לוחמות, להן צבע כומתה ייחודי, לנוע עם כומתה שחורה. "אם בעתיד תגיע בקשה מלוחם, יותר לו לנוע בכומתה שחורה", אמר סא"ל אברהם. "מבחינת הופעה ולבוש אין כאן בעיה - שוטר צבאי בודק רק את נוכחות הכומתה, ולחיילים טבעונים יהיה אישור ללכת עם כומתה זו".