דניאלה מלאך
דניאלה מלאךדניאלה מלאך- מומחית לפילאטיס ושיקום

מאמר שני בסדרת הנשימה – לכתבה הראשונה בסדרה לחצו כאן

כל דבר מובן מאליו, עד אשר הוא איננו ואז פתאום שמים לב אליו.
שאלו את עצמכם: מהו הדבר היקר ביותר עבורכם?
האם זה רכוש? מפעל חיים? משפחה? או נשימה?
כמה פעמים ביום אתם מעריכים את עצם העובדה שאתם נושמים?

כמה זמן אתם יכולים לשרוד ללא אוכל? כ-30 יום
כמה זמן אתם יכולים לשרוד ללא מים? כ-3 ימים
כמה זמן אתם יכולים לשרוד ללא נשימה? כ-3 דקות
האם נכון יהיה לטעון, שבלי נשימה אין רלוונטיות לרכוש, למשפחה ולמפעל חייכם?

המאמר נועד להמחיש את חשיבות הצורך בהתייחסות מיוחדת לתהליך הנשימה. הנשימה שבזכותה אנו חיים ואשר מתבצעת מעצמה בכל רגע ורגע. הנשימה שמאפשרת לנו ליהנות מהמשפחה, מהאהבה ומההישגים שהשגנו בחיים.

תהליך הנשימה מאפשר חיים בכל תא ותא בגוף, קורה מעצמו ומתאפשר טוב יותר כשמבינים את הטבעיות בה הוא מתבצע. בטבע קיימות כל האפשרויות (סוגי נשימה ואיפיונים רבים) ועל מנת לאפשר נשימה אופטימלית, המגיבה לכל מצב משתנה במצב הפיסי והנפשי של הנושם, חשוב לתרגל דפוס נשימה טבעי. ישום ותירגול דפוס נשימה טבעי מאפשר יציאה מתואמת לדפוסי נשימה שונים. למה הכוונה?

סוגי נשימה שונים מתאימים ומותאמים לפעילויות שונות או לתגובות שונות. דפוס הנשימה ששחיין מפתח לעומת זה שיפתח זמר,  יוגיסט, רוכב אופניים, או עובד משרד יהיה שונה. התגובה הבלתי נשלטת של הנשימה בעת הפתעה מלבבת, כאב, אכזבה, חרדה, עצב, הומור, תהיה שונה. הסוגים השונים של דפוסי הנשימה והתגובות האוטומטיות השונות, כשהם מבוססים על יכולת הנושם לנשום נשימה טבעית, מאפשרים לנושם להמשיך לתפקד בטבעיות ולאפשר חימצון יעיל של כל מערכות הגוף.

כאשר סוגי הנשימה השונים או התגובות האוטומטיות אינן מבוססות על יכולת הנושם לנשום נשימה טבעית, מתפתחות תופעות לוואי. הנושם חווה נשימה שנעתקת (עצירת נשימה), שיעולים, סחרחורות, עייפות כרונית ותופעות דומות נוספות. בעולם ה פילאטיס אנחנו לומדים לנשום נשימה טבעית. נשימה ניאוטראלית, מאפשרת לנשום את שאר סוגי הנשימה, מבלי לפגוע בחימצון הרמוני של כל מערכות הגוף.

מהי נשימה טבעית? נשימה המתבצעת בטבעיות וללא מאמץ. בנשימה מלאה יש כוחות ריפוי עילאיים. אם כך, מדוע צריך להשקיע בתהליך שקורה מעצמו?

בעולם המודרני מאבדים את היכולת הטבעית של מערכת הנשימה, כמו גם תהליכים טבעיים אחרים בגוף. חשוב לשמור ולטפח את התהליך היקר ביותר בחיינו, כדי שישאר טבעי וישרת אותנו בכל עת.

איך נפתח אותה? נקשיב לה וניתן לה מקום במחשבה שלנו.

תוך כדי הקריאה דמיינו את הריאות שלכם. מה הן יודעות לעשות הכי טוב? להתנפח. ראו אותן מתנפחות מעצמן וחושו מה קורה לכם כשהן מתנפחות. תנו להן להתנפח ולהתנפח עד שתרגישו שהן רוצות לשחרר את האוויר, להתרוקן ולהתכונן למחזור הבא. המשיכו להתבונן ולהרגיש מה קורה כשהריאות מתנפחות שוב, תחת תשומת הלב שאתם מעניקים לאיבר החשוב הזה. שימו לב שהפעם הפעולה ברורה יותר, ארוכה יותר, מלאה יותר.

הריאות שמות לב לתשומת ליבכם והן מגיבות להתבוננות שלכם. המשיכו להתבונן ושימו לב למומנטום שנוצר בכל חזרה, בכל גל כזה של נשימה. אם הייתם יכולים לשרטט את אורך הגל וגובהו, הייתם רואים איך משך הגל וגובהו גדלים ומתעצמים, גדלים ומתעצמים. האם אתם מצליחים להרגיש את זה? את גלי החיים הנוצרים מבפנים?

שימו לב מה קורה לכם כשאתם ממשיכים להתבונן אל הריאות. שאלו את עצמכם, מי נושם? אתם, או הראות שלכם? נסו לראות איך הריאות היו נושמות אם אתם לא הייתם מפריעים להן. התוצאה מפתיעה כאשר הריאות נושמות טוב  יותר בלעדי העזרה שלכם. זוהי נשימה טבעית. נשימה טבעית נוצרת כשמאפשרים לאברי הנשימה לנשום ומתבוננים אליהם. ההתבוננות ותשומת הלב היא הסוד לשיפור מערכות הנשימה.

שימו לב איך פעולת הריאות יונקת את האוויר דרך פתחי האף- הנחיריים. אם תנסו לפתוח את הפה, תרגישו מיד שזה לא טבעי לנפח את הריאות עם פה פתוח. נסו לרוקן את האוויר דרך הפה, כאילו יש לכם קשית בתוך השפתיים. הדימוי הזה של הקשית, עוזר לרוקן את האוויר עם השרירים הפנימיים של הבטן וקרקעית האגן ויוצרים תשתית טובה ליניקה הבאה של האוויר עם כל החמצן. ניפוח הריאות עם פה סגור וריקון האוויר דרך שפתיים קפוצות קמעה, זהו התהליך הטבעי של הנשימה, אשר אותו אתם מרגישים ברגע זה ממש.

האם אתם נושמים נכון כעת? נשימה נכונה היא נשימה שמרגישים אותה מתפתחת, רוצים להמשיך להרגיש אותה. אם אתם מרגישים שאתם עדיין נושמים ומצליחים לראות בכל נשימה את הריאות מתנפחות, מצליחים להרגיש בכל פעם איך כלוב הצלעות שלכם מתנפח כמו בלון והעור שעוטף אותו נמתח ונמתח, אתם נושמים נשימה טבעית ומפתחים את קיבולת הראות שלכם.

אתם מייעלים את צריכת החמצן ומייצרים חיים חדשים בכל שניה שעוברת. תאים חדשים נבנים והחיים מתחדשים בתוככם. תהליכי ריפוי נוצרים ברגע זה בגופכם ואתם מרגישים את זה בעת קריאת המאמר. באופן זה אתם מבטיחים לעצמכם איכות חיים עד הנשימה האחרונה.

אימון פילאטיס המשלב נשימה מסוג זה, מאפשר לשחיין לשפר את נשימתו כשחיין, לזמר למקסם את הפקת הצלילים מתוך הנשימה המתאימה לו, לאתלט יש יותר מקום וחופש פעולה ולכל אחד באשר הוא להרגיש קיים וחיוני בכל רגע.

באותם רגעים בהם ההתמקדות היא אל תוך הנשימה, הכל קיים. המוח חופשי מטרדות היום וממתחים, הנפש רגועה והרוח נחה על הנושם. הנשימה והנשמה מוצאות האחת את השניה. הרוגע מאפשר פיתוח רעיוני, עיצבוב נקי ופעילות מסונכרנת והרמונית בין כל תאי הגוף. זרימת הדם גוברת ומאפשרת לכם להרגיש את פעימות החיים בתוככם. שלבו לתוך הנשימה הזו תנועה בכל מפרק, גירוי של כל שריר והביאו את עצמכם למקום בו הגמישות המחשבתית פוגשת את הגמישות הגופנית. היכולת והכוח פוגשים את היציבות והיציבה.

כל זה קורה בשיעורי פילאטיס יחודיים המציגים את עיקרון הנשימה הטבעית בדרך שאינה משתמעת לשתי פנים. הדרך שאותה רוצים להמשיך לעד.

לכל מי שמעוניין להמשיך את החוויה - הקליקו כאן להזמין שיעור פילאטיס מכשירים מתנה בסטודיו לפילאטיס מכשירים של דניאלה מלאך בנאות אפקה, תל אביב.