מוטי יוגב
מוטי יוגבפלאש 90

בראיון לערוץ 7 מתייחס חבר הכנסת מוטי יוגב (הבית היהודי), בעבר ראש מטה אוגדת עזה, לביקורות הנמתחות בתקשורת ובזירה הפוליטית על ההחלטות המבצעיות המוגבלות שהתקבלו במהלך מבצע 'צוק איתן'.

חבר הכנסת יוגב עורך בדבריו חלוקה בין המציאות שליוותה את המבצע לבין זו שאותה הוא רואה כיעד כולל עבור רצועת עזה. לדבריו צמרת הביטחון והמדיניות, קרי ראש הממשלה שר הביטחון והרמטכ"ל קבעו למבצע יעד מוגבל מתוך ראייה מושכלת שתאמה את המפה הכוללת שניצבה בפניהם באותם ימים. "זה מה שהדרג המדיני והביטחוני ראה כיעד באותה העת וכתשובה מבצעית כוללת לביטחונה של מדינת ישראל".

יוגב מציין כי על מנת לצאת למלחמה כוללת יש לבחון שורה של שיקולים נוספים בהם גם הסכמה לאומית, הסכמות בינלאומיות והערכת מצב כללית. כל אלה הביאו את ראש הממשלה להכרעתו באשר היקף' צוק איתן', בין השאר מתוך התפיסה הרואה באיום האיראני כעומד בראש סדר העדיפויות ולאחריו איום החיזבאללה והטלטלה הסורית כשאיה חובר ארגון דאעש.

"לכן אמרתי תמיד שהתכלית האסטרטגית המוגבלת הזו, כפי שהוצגה על ידי ראש הממשלה וראשי הצבא נעשתה מתוך מחשבה", אומר יוגב המזכיר בין השאר את המחירים הקשים שהיה על צה"ל לשם במבצע כולל לכיבוש הרצועה, מחירים שגם הם הונחו בפני מקבלי ההחלטות.

חבר הכנסת יוגב משוכנע כי "צה"ל ידע גם להכריע את עזה לאחר הכרעה והשמדת מנהיגי חמאס, להביא את עזה למצב אזרחי ולהשליט בה הנהגה אזרחית". להערכתו מדובר ב"מערכה קשה ובמקרים מסוימים קשה יותר מאשר ביהודה ושומרון". עם זאת הוא מציין כי להערכתו מבצע כולל שכזה עוד יגיע בעתיד. "הזהרנו בתחילת ההתנתקות אבל אחרים התעלמו או פשעו", הוא מזכיר ומוסיף כי לנוכח המציאות שנגרמה מההתנתקות "כרגע הושג הביטחון בדרך המוגבלת שהושגה".

באשר לעתיד סבור יוגב כי "ביום מהימים נצטרך להכריע את האיום החמאסי הזה, כי לא בדרך נס הם ינהלו את הרצועה בצורה אזרחית. צריך לקבוע תכלית אסטרטגית – התנהלות אזרחית, לא עבאס ולא חמאס. עבאס לא רלוונטי שם וטוב עשה ראש הממשלה שלא נתן לו אחיזה יותר ממעמד של מתווך", הוא אומר ומזכיר את ההרג שביצעו אנשי חמאס באנשי אבו מאזן בימי שהותו ברצועת עזה.

"בצוק איתן הגדרנו יעדים מוגבלים ומראש על זה הלכנו. היעדים היו כמה שיותר לפגוע בירי תלול מסלול והשמדת איום המנהרות", אומר יוגב ומעיר כי "אנחנו לא יכולים לומר שהשמדנו ודי, כי חלק ברות שיקום וחפירה מחדש".

לצד כל אלה סבור יוגב כי מטרותיו המוגבלות של מבצע 'צוק איתן' הפכו את המבצע למדד והיערכות לקראת הבאות. "למדנו הרבה מאוד והתגבשה ההבנה שאם לא תהיה הנהגה אזרחית נחזור לשם". לדבריו העם הבין זאת ובמקביל מתוך שינוי התפיסה שנולד במבצע מתגבשות בצבא תכניות צבאיות המותאמות ללקחי המבצע. "צוק איתן היא מעבדה מצוינת שנתנה נקודות נוספות למבחן ובפעם הבאה נהיה טובים יותר ומקצועיים יותר, נחתור להנהגה אחרת, אזרחית. לא תהיה ברירה אלא לקחת על עזה אחריות ביטחונית, משהו דומה לאחריות הישראלית באזורי A ביו"ש".

יוגב קובע כי ראש הממשלה ושר הביטחון ניהלו את המערכה מתוך שיקול מדיני ולאומי כולל. גם לרמטכ"ל היו שיקולים לגיטימיים. לא מדובר בחוסר אומץ. האנשים שבראש המערכת הוכיחו את אמץ ליבם תחת אש. לא הייתי ממהר להכפיש אותם", דברי חבר הכנסת יוגב.