מסתננים
מסתנניםפלאש 90

בימים הקרובים יכריעו שופטי בג"ץ בדבר חוקיותו של החוק לבלימת תופעת המסננים, החוק אותו הוביל שר הפנים גדעון סער. בערוץ 7 שוחחנו עם יונתן יעקובוביץ', ראש תחום הסברה במרכז למדיניות הגירה, על ההכרעה המתקרבת.

בדבריו הביע יעקובוביץ' תקווה שבג"ץ יותיר את החוק על כנו ואם בכל זאת יכריע לחולל בו שינויים הרי שיהיו אלה שינויים מינוריים ולא כאלה שיעקרו אותו מתוכנו. חוק זה מאפשר את השמתם של המסתננים במתקן הכליאה בדרום במשך שנה והקמתו של מתקן חולות הנחשב לחצי פתוח ובו ישוכנו מסתננים ותיקים וכאלה ששהו כבר שנה במתקן הכליאה.

באשר לסיכויים שאכן יכריעו שופטי בג"ץ ברוח זו מזכיר יעקובוביץ’ כי מדובר בהרכב זהה לזה שבעבר פסל את החוק הקודם פה אחד. משום כך הוא משער שאכן בג"ץ יורה על מספר שינויים בחוק אם כי כאמור, תקוותו היא שלא יהיה מדובר בשינויים מפליגים. יעקןבוביץ' מקווה שבג"ץ יפנים את החשיבות שראה המחוקק הישראלי בנושא ואת חומרת תופעת המסתננים עד כדי החלטתו לחוקק חקיקה חוזרת.

בנוסף יצוין כי בימים האחרונים שיגרו אנשי המרכז למדיניות הגירה לשר הפנים אמנה שעליה חתמו 16 ארגוני ימין ושמאל הקוראים לפעול לשמירת אופייה היהודי דמוקרטי של מדינת ישראל יחד עם מתן הסיוע ההומניטארי לפליטי רצח עם המתדפקים על שעריה.

באמנה נקבע הצורך להשיב לארצו את מי שהעילה לפליטותו כבר אינה קיימת, כמו גם הצורך לשלב ידיים במאבק הבינלאומי למציאת פתרון לפליטי האמת וכל זאת כאשר בראש הדברים מוזכר הצורך והרצון לשמור על יהדותה של מדינת ישראל.

יעקובוביץ' מציין שקואליציה רחבה של ארגונים מימין ומשמאל היא אך טבעית לקידום הסוגיה והמאמצים לפתרונה שכן מרבית הישראלים רוצים לשמר את דמותה הערכית של ישראל לצד הרצון לסייע למי שראוי ונכון לסייע. לטעמו השיח סביב סוגיית הפליטים הפך להיות שיח של קצוות כאשר מצד אחד קיימת התלהמות ומהצד האחר קיים ערבוב בין הומניטאריות לתמיכה במהגרי עבודה ובכך יש פגיעה בפליטי האמת.

לדבריו על מדינת ישראל לשנות מעט את החוק ולקיים בדיקה מקפת של בקשות מעמד הפליט שהגיעו אליה. עד כה, הוא מציין, המדינה לא מיהרה לבדוק את מהימנות הבקשות שכן היא עמדה מול זרם אדיר של מהגרים, אך כעת, משנבלם הזרם הזה היא יכולה וחייבת לקיים את הבדיקה שאחריה ניתן יהיה לקבוע מי ראוי למעמד הפליט ומי יועבר למתקני כליאה או למהלך של החזרתו לארצו.