שופט בית משפט העליון ניל הנדל קיבל ערעור של תושב מעלה אדומים אדיב אסרף שנעצר עד לתום ההליכים המשפטיים והורה לשחררו למעצר בית, תוך הפקדת ערבויות.

נגד אסרף ונאשם נוסף הוגש כתב אישום המכיל שלושה אישומים. ע"פ כתב האישום, סמוך למועד חטיפת שלושת הנערים בגוש עציון התארגנו השניים במעלה אדומים, ריססו כתובות גרפיטי בהן נכתב מוות לערבים וכתובות נוספות נגד חנין זועבי ובשתי פעמים ביקשו לתקוף ערבים כאשר הם הולכים עם אלות ושואלים את המתלוננים האם הם ערבים או בדואים, כאשר נאמר להם שמדובר בבדואים עזבו את המקום מבלי לתקוף.

שופט בית משפט המחוזי בירושלים עודד שחם, הורה לשחרר את הנאשם השני למעצר בית אך הורה לעצור את אסרף עד לתום ההליכים המשפטיים למרות שתסקיר שירות המבחן המליץ לשחררו למעצר בית.

השופט שחם קבע כי מדובר במספר עבירות, חמורות, מהם עולה התארגנות בצוותא הצטידות בנשק קר וניסיון לפגוע באנשים על רקע גזעני. השופט קבע כי מעשים מן הסוג האמור בכתב האישום עלולים ללבות את האש וקבע שאין להסתפק בחלופת מעצר.

משפחתו של אסרף פנתה לעו"ד איתמר בן גביר שהגיש ערר כנגד המעצר. בדיון הפנה עו"ד בן גביר למספר מקרים מהם עולה כי ערבים שהואשמו בעבירות חמורות יותר שוחררו למעצרי בית באחד המקרים בהם ערבי היכה צעיר יהודי באלה וגרם לו שבר בגולגולת ושוחרר, בחרה פרקליטות המדינה שלא להגיש ערר.

בן גביר הוסיף וטען טענות נוספות הנוגעות לראיות למעשים הנטענים, כמו גם לאפלייה מול הנאשם השני, אשר שוחרר למעצר בית.

כאמור, השופט הנדל החליט לקבל את הערר תוך שהוא קובע כי "בעבירות של מניע גזעני קיימת מסוכנות תגובה גוררת תגובה ואין להשלים עם התופעה לא רק בשל הכיעור שבה, אלא גם הנזק שנגרם ויכול להיגרם כתוצאה מהגזענות"

יחד עם זאת, קבע השופט כי באשר לשתי טענות של עורך דין בן גביר יש מקום לערר. באשר לראיות לכאורה נקבע כי אכן בעניין הגרפיטי לא ברור עד כמה היה מודע אסרף לתוכן הכתובות. בעניין ניסיונות התקיפה העלה השופט הנדל שאלה משפטית, ולמעשה הותיר כרלוונטי רק אישום שלישי נוסף של תקיפה. בנוגע לאישום זה ציין השופט הנדל כי ישנן ראיות לכאורה, ואף דחה את טענת האפלייה את מול נאשמים ערבים מחוסר מידע מספיק. עם זאת, השופט הנדל קיבל את טענת האפלייה מול הנאשם השני, ועל כן החליט על שחרורו של אסרף למעצר בית בתנאי איזוק אלקטרוני והפקדת ערבויות.

עו"ד בן גביר אמר בתגובה, כי "מצד אחד אני מרוצה שהערר התקבל ומרשי ישוחרר ממעצרו, זו בשורה טובה לקראת ראש השנה והשופט נתן בעניין החלטה מנומקת ומשפטית, אך מאידך קיוויתי שבית המשפט יתייחס למדיניות האפליה של פרקליטות המדינה בחודשים האחרונים: מהמדיניות שהפרקליטות מנהיגה עולה כי עבירות עם מניע גזעני הן בעיקר נחלת יהודים שנגדם מוגש כתבי אישום, הפרקליטות כמעט ולא משתמשת באלמנט המניע (שמכפיל את העונש) באשר לערבים".

"יתרה מזאת, אין לי ספק שאם היה מדובר במקרה שבו ערבים רק רצו לתקוף יהודים איש לא היה מגיש בקשה למעצר עד לתום ההליכים. מדיניות הפרקליטות בשנה האחרונה מעלה לא מעט תהיות ואני מקווה שבית המשפט העליון יידרש אליה בקרוב היות והגיע הזמן לשים קץ לאפליה פסולה ומקוממת דווקא נגד צעירים יהודים", הוסיף.