מכולות בתל אביב
מכולות בתל אביבפלאש 90

היועצים המשפטים של מטה המאבק העסקים הקטנים ובעלי המכולות בתל אביב-יפו, עו"ד דוד שוב, ועו"ד עברי פיינגולד, הגישו היום (ראשון) עתירה לבג"ץ כנגד שר הפנים ועיריית ת"א (וגופים מנהליים הקשורים), כנגד האישור החלקי לחוק העזר שהתקבל במועצת העיר בחודש מרץ 2014 ועיקרו אישור פתיחת עסקים מכל הסוגים בשלושה מתחמים בעיר- נמל ת"א ומגרשי התערוכה הישנים, מתחם התחנה ונמל יפו. 

בעתירה, מצביעים היועצים המשפטיים על אי חוקיות ההצעה, כמו גם על הפגמים הרבים הנלווים להתרת מסחר קמעונאי מקיף בשבת.

עיקרי העתירה מצביעים על האבסורד המקומם, לטענתם, לפיו אישור המסחר במתחמים יוצר עבור עירית תל אביב סמכויות גורפות לשליטה אבסולוטית ומוחלטת בזירת המסחר בתל אביב בימי המנוחה, סמכויות שאפילו לא ניתנות להאצלה. "אותם שלושת המתחמים הם שטחים ציבוריים המנוהלים ע"י העירייה, ואין דרך אחרת לראות זאת, מאשר העובדה שבאישור המתחמים, קנתה העירייה לעצמה מונופול בלעדי למסחר בימי המנוחה".

יצוין כי זהו מונופול שכבר פועל הלכה למעשה- בעתירה מוזכרת פנייתם (ביולי 2014) של מנהלי מתחם 'שרונה' (שלא בבעלות עיריית ת"א) בדרישה לאפשר גם להם לפתוח עסקים בשבת. בתשובה לבקשתם קובעת עיריית ת"א-יפו שהחלטת שר הפנים, תעניק למועצת העיר את הסמכות להוסיף או לגרוע מתחמים נוספים בעתיד. הנחת העותרים היא כי פניות נוספות, ממתחמים אחרים, כבר נשלחו לעירייה.

עוד מתארת העתירה כיצד הפכו, לטענת העותרים, מעשי עבריינות ובריונות למעשה חקיקה, ומצביעה על התנהלות שהיא מעילה בשליחות הציבורית, הגובלת בהפרת אמונים, ובחוסר ניקיון כפיים. "העתירה מגוללת את כל ההליכים שקדמו ושהתבססו על גחמות ללא מחשבה ושיקול דעת, ולכן יש לראותם כפרס לעבריינים והענשת שומרי החוק. התנהלות העירייה עד כה בנושא, מציבה אותה בסבך של ניגודי אינטרסים וקשרי הון שלטון, שאסור לרשות שלטונית להימצא בהם ולו למראית עין. דוגמה בולטת היא במתחם המסחרי הגדול שבנמל ת"א, שבדירקטוריון שלו יושבים 3 דירקטורים מטעם עיריית ת"א. אחד מהם הוא סגן ראש העיר, מר אסף זמיר, שמוכר היטב ציבורית כדמות המובילה את המשך הפרת החוק ועידוד המסחר הקמעונאי בעיר. מר' זמיר לא נמנע מהשתתפות בהצבעה על התיקון לחוק, למרות ניגוד האינטרסים בו הוא מצוי, ואף הגדיל לעשות וכלל לא טרח לחשוף זאת לחברי המועצה, שלא לדבר על הציבור הרחב".

ממטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות נמסר כי "אישור המתחמים יוצר מונופול למסחר בניצוחה של עיריית ת"א, "ומתגמל" אותה על כך שיצרה ביחד עם טיקוני תאגידי השיווק, מציאות מעוותת בה בעלי העסקים הקטנים בעיר נאלצים לספוג הפסדים כלכלים ניכרים או לעבוד ביום המנוחה היחיד שיש להם. הבג"צ שהוגש מדגיש שמדובר במציאות לא מוסרית ובוודאי שאינה ערכית, כלפי ציבור גדול של בעלי עסקים שפועלים בת"א מזה עשרות בשנים. יום מנוחה שבועי, הוא אלמנט סוציאלי בסיסי, ולא נסכים להמשך מסחר קמעונאי שפוגע בזכויותינו, ובוטה בעזות המצח שלו, כלפי החוק ופסיקות ביהמ"ש".