כוחות צה"ל בגבול סוריה
כוחות צה"ל בגבול סוריהרויטרס

ימים אחדים לפני ראש השנה, אל מול הגולן הסורי מתייחס אחר הצהריים (ראשון) קצין בכיר לאירועי ירי הפצמ"רים שהיו לאחרונה.

"היה מספר קטן של ירי מכוון לכיוון שטחי הגולן תוך כדי המערכה בעזה. הרוב הגדול של הירי בחודש האחרון הוא זולג", הבהיר. "ירי נ״ט לא תמיד מוגדר כזליגה. אנחנו יודעים להגדיר את ההבדל בין זליגה לירי מכוון, לעיתים נגיב גם לזליגה".

מהי מדיניות התגובה? "ההחלטה היא החלטה בפני עצמה שמתבצעת ביני לבין אלוף הפיקוד. לדרג בשטח יש סמכויות להגיב. התגובה לא בהכרח תהיה מיידית, הכוונה היא להגיב נכון ולא מהר, אם קיימת סכנה מיידית אז נגיב מיידית. המטרה היא שהמלחמה תישאר שם".

הקצין הבכיר מסביר כי לכל דרג בשטח יש רשות להגיב אם הוא מזהה סיכון מיידי. "אני תוקף עמדה של הצבא הסורי רק אם אני יודע שיש קשר בין הירי לעמדה. אני לעולם לא אתקוף עמדה סתם. אני נכנס רק איפה שאני מוכרח להיכנס, לא מבדיל בין מורדים למשטר, מגיב כשיש צורך ומזוהה סכנה".

כיצד נערך צה''ל ללחימה סורית שמתרחשת באזור הגבול בגולן? "בימים האחרונים פינינו את מטעי עין זיוון בשל האירועים בקונטרה. חיילים של חטיבה 474 עשו קטיף, גם אני מתכוון לעשות זאת, על מנת להרגיע את האזרחים. אנחנו לא הולכים אחורה כלל, המצב כרגע טוב כלפי ישראל.

"אם יש צורך מבצעי נגיע", מבטיח הקצין. "אני לא רואה אותנו מפנים ישובים, בעבר הייתה מפקדת ישובים שהייתה אמונה על הפינוי במלחמת יום כיפור. אנחנו שינינו את הדבר לגמרי, באנו לפה על מנת לגור פה ולא להתפנות, חרף האיומים שיש פה. לעולם לא יהיה פה שוויץ. מטרת האוגדה היא להתמקד בחיים פה, אין מה לדבר על פינוי ישובים, איום שכרגע לא קיים פה".

בהתייחסו לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) אומר הקצין כי "אין דעאש על הגבול בין ישראל לסוריה. לא אמרתי שזה לא יקרה מחר. דעאש היא לא רק פיסיקה אלא גם רוח, הדבר יכול להשתנות כל רגע.

"דעאש וג'אבת אל נוסרא במהות זהים. ההבדל הוא במתודיקה. האנשים יכולים לנדוד מארגון אחד לאחר, אך כרגע הארגונים אויבים. המרחק של הארגון מהגבול הוא עשרות קילומטרים. ג'אבת אל נוסרא רוצים שדעאש יתחלש", הוא מציין.

נכון לעכשיו, מדגיש הקצין הבכיר, "צבאות האויב לא רוצים להתעסק איתנו. נתמודד עם כל מי שיבוא בכל סדר גודל. הצבא רציני, קיימים פה טנקים, חיל האוויר וארטילריה. גדס״ר גולני נמצא פה, כל גזרה הייתה שמחה שאלו יהיו העתודה שלה".

הבכיר התייחס גם לתפקוד האו"ם בגזרה ואמר כי "ביטחון ישראל מעולם לא נשען על אונדו"ף. הדבר לא מפחית או מעלה את הביטחון על הגבול. אנחנו נזדקק ללגיטימציה הבינלאומית במצב של היום שאחרי, שיגידו שאנחנו הגנו על עצמנו בלבד". הקצין מבהיר כי חיל האוויר הסורי לא מפר את הסכם הפירוז. "חיל האוויר הישראלי יודע שיש קו מסוים שאם חה״א הסורי חוצה אותו, הוא רשאי לתקוף. זאת לפי ההסכם עם אונדו"ף".