דורון שפר. שיחק במכבי והפועל, עכשיו עם כיפה
דורון שפר. שיחק במכבי והפועל, עכשיו עם כיפהצילום: פלאש 90

לא פעם נתקלו מספר שחקני כדורסל דתיים בקשיים גדולים באשר להשתלבותם בענף הפופולרי. בין שלל הסיבות שמקשות על השחקנים הרבים הרוצים להשתלב בכדורסל המקצועני, זו שעולה על כולן עוסקת בנושא כיסוי הראש, או אם תרצו: חבישת הכיפה.

שחקן דתי כזה הוא ישראל. "הקושי הגדול להשתלב בכדורסל המקצועני הוא עניין הכיפה, מאחר שעל פי חוקי הכדורסל העולמי חל איסור מוחלט לשחק עם כיסוי ראש לראשו של שחקן".

ענף הכדורסל הוא הענף הפופולארי ביותר במגזר הדתי, ומשכך הוא סוחף אחריו עשרות רבות של שחקנים עם המון פוטנציאל להפוך ולהיות יום אחד שחקן בליגת העל שבכדורסל. אחת הסיבות המרכזיות שגורמות לענף להיות כה פופולארי הוא עניין שמירת השבת: "הליגה משוחקת בימי ראשון וגם את האימונים אפשר שלא לערוך בשבת".

עם זאת, השחקן הדתי נתקל שוב ושוב במספר קשיים שמונעים ממנו להפוך לשחקן מקצועני, וכאמור בראש ובראשונה הוא עניין חבישת הכיפה.  

לא רק הגברים הדתיים נתקלים בקשיים סביב משחק מקצועני, גם בקרב שחקניות הכדורסל המקצועניות ישנם כמה קשיים. אחת השחקניות שעברה קושי כזה היא נעמה שפיר. 

לאחר שנתיים בלבד ששיחקה בליגת נערות א', עברה שפיר בגיל 18 לשחק בארצות הברית בנבחרת הכדורסל של אוניברסיטת טולדו שבאוהיו. שפיר הקפידה שלא לחלל את השבת בכך שלא נסעה למשחקים שחלו ביום הקדוש, אך ביותר הקפידה שפיר לעלות ולשחק כשהיא לבושה בחולצה מתחת לגופיית המשחק, זאת מטעמי צניעות. 

במהלך משחקי נבחרת ישראל בכדורסל בשנת 2011, החליטה פיב"א שלא להתיר לשפיר ללבוש חולצה מתחת לגופיית המשחק, בניגוד למשחקיה בליגת המכללות. לאחר סאגה ארוכה, הגיעו שני הצדדים לפשרה בכך ששפיר תשחק עם שרוולים אלסטיים קצרים שכיסו את כתפיה.

בשבוע שעבר הודיעה פיב"א: מעתה, מותר יהיה לשחקנים לחבוש כיסוי ראש במהלך משחקים.

לדברי ההתאחדות הדבר אינו חתום וסגור אלא הוא ייבחן כניסוי למשך שנתיים, ומעניין יהיה לראות כיצד יפעלו שחקנים שכיסוי ראשם ייפול במהלך המשחק. 

החלטה זו של פיב"א מגיעה באיחור של שנה מהחלטה דומה של ההתאחדות העולמית בכדורגל, פיפ"א. כזכור, לפני שנה הודיעה התאחדות הכדורגל העולמית כי שחקנים יורשו לשחק כשהם חובשים לראשם כיסוי ראש.

האם עכשיו נראה יותר ויותר שחקנים דתיים בליגות המקצועניות? ימים יגידו.