אוושויץ שואה מחנה ריכוז
אוושויץ שואה מחנה ריכוזThinkstock

רודולף הס ידוע כאחד מעוזריו ומקורביו של אדולף היטלר. אך פרשת כליאתו הממושכת אינה ידועה ולכן טוב שיצא לאור בעברית הספר "מחנה Z", שמתאר את חייו בארבע שנים ממלחמת העולם.

הספר יוצא בעקבות אחת הפרשות המוזרות שהתרחשו במהלך המלחמה, בה יצא הס בטיסת יחיד לבריטניה, כדי לכונן עימה ברית שלום ולחסוך את המלחמה וההרג שהתרחשו באותם ימים. החוקר סטיבן מקגינטי התחקה אחר המסמכים בגרמניה ובאנגליה ובספר תיעודי יוצא דופן הוא מתאר את הפרשה לפרטיה.

הס סבר שהוא יוצא בשליחותו של היטלר, ולא הסתיר ממנו את יוזמתו, אך היטלר מעולם לא אישר אותה. לאחר שהתברר שהס יצא באופן סודי לאנגליה, השתולל היטלר וגרמניה פרסמה הצהרה כי הס יצא מדעתו והוא לא בשליחות רשמית.

הגעתו של הס לבריטניה היתה אכן מפתיעה והוא הוחזק בסודיות במבנה ענק שנקרא "מחנה Z" ובו צוות ענק כדי לשמור עליו ולחקור אותו. כל אותו זמן לא ידע הס כי הוא אסיר וציפה לפגישות עם מקביליו האנגלים.

לאחר תקופה בה ניסו להשיג מידע באמצעות חקירות פסיכולוגיות, תוך המתנה של הס לתחילת שיחות השלום, החל הס להתנהג בפרנויה ואף ניסה להתאבד. הוא נפצע ברגליו והשלטונות הבריטיים החליטו כי לא ניתן להפיק ממנו תועלת כלשהי והוא נכלא עד תום המלחמה במתקן צבאי.

הספר מספר פרשה מרתקת על אחד מבכירי המפלגה הנאצית, שלא היתה מפורסמת דיה עד כה. הכותב ערך תחקיר מעמיק והוא מתאר בפרוטרוט את ההתרחשויות. כאן גם נקודת התורפה של הספר, שטורח באריכות יתרה להביא תמלולי שיחות ופרטים שוליים שאינם הכרחיים לתיאור הסיפור כולו.