רגב: המשטרה נכשלה

ועדת הפנים בראשות ח"כ מירי רגב (ליכוד) התכנסה לדיון מעקב אחר הערכות המשטרה לקראת עליית יהודים להר הבית בחגי תשרי.

הדיון התקיים בעקבות פניות רבות שהגיעו ליו"ר הוועדה, על ידי אזרחים שטענו לא מתאפשר להם לעלות להר הבית בבטחה. חלקם השתתפו בדיון והציגו סרטונים שצילמו כאשר ביקשו לעלות להר הבית.

יו"ר הוועדה ח"כ רגב אמרה כי "כאשר ההר נסגר בעקבות הפרות סדר, רק לעליית יהודים, המוסלמים משיגים בדיוק את מה שהם רוצים. בכל מדינה מתוקנת, מי שעובר על החוק לא מקבל פרס. הקמנו ועדת משנה בראשות ח"כ דוד צור, ואחת המסקנות הייתה שאם יש התפרעות בהר הבית ההר צריך להיות סגור ליהודים ומוסלמים כאחד".

לדבריה, "אם מוסלמים מרגישים שהם יכולים לשרוף תחנת משטרה בהר הבית ואנחנו עוברים על זה לסדר היום זו אוזלת יד של המשטרה. לא יכול להיות מצב שמדינת ישראל מבחינה חוקית לא מסוגלת להביא לסדר בהר הבית, ושמספר המבקרים היהודים נקבע בהתאם לכמות המוסלמים המתפרעים. המשטרה נכשלת בתפקידה וזו עובדה".

נצ"מ אבי ביטון, ממ"ז דוד הסביר כי "בהתנגשות בין הסמל לבין שפיכות דמים, חיי אדם הם מעל לכל. עשרות מוסלמים חשודים נעצרו בעניין השריפה בהר הבית והחקירה עוד לא הסתיימה".

"אנחנו גם מודאגים מהתופעות שהוצגו כאן", הבהיר נצ"מ ביטון, "מי שעומד בראש הארגון הזה שממן את המיזם הזה נקרא 'ימר אל אקצא', בחודש האחרון הארגון הזה הוכרז כהתאחדות בלתי מותרת. בוצעה פשיטה על משרדי הארגון. נתפס כסף שהיה מתוכנן למימון הפעילות. האנשים האלה שבאים להתסיס לא מגיעים בחינם אלא משלמים להם".

הוא הדגיש כי "בחגים יש הערכות אחרת בסד"כים הרבה יותר גדולים. המדינית היא לאפשר ליהודים לעלות אך יחד עם זאת אם לפי הערכות המצב נראה שזה מסכן חיים יש לנו את הזכות למנוע עלייה להר על מנת למנוע פגיעה בחיי אדם".

ח"כ משה פייגלין (ליכוד) העיר כי "כולם מבינים שקריאות ה'אללה הוא אכבאר' הן לא תפילה אלא קריאת קרב. מה המאמצים שאתם משקיעים שהשופט שנמצא בעולם אחר לחלוטין, להכניס אותו להבנה של התופעה? אם תסבירו לבתי המשפט שמקריאת ה'אללה הוא אכבר' הראשון פורצת כל האלימות, אז אתם תקבלו את מה שאתם רוצים".

נצ"מ ביטון השיב כי "בית המשפט לא מקבל את הטענה שצעקות אללה הוא אכבר הם עבירה פלילית. קשה להוכיח קשר לוגי סיבתי".

ח"כ דוד צור (התנועה) ציין כי "כמות היהודים שמבקרים בהר היא פי כמה יותר גדולה מהשנים שעברו. יש כמה המלצות של הוועדה בראשותי שלא קורה איתם כלום וחבל מאוד. כמות המעצרים גדולה אבל להגיש שזה מרתיע? לא בטוח".

ח"כ משה פייגלין אמר כי "המשטרה משתמשת ברשת לתפיסת יתושים במקום לייבש את הביצה. כל התפיסה שלנו שאנחנו אורחים ואין שום סמל שקדוש לנו כאן שורש הבעיה וכאן שורש האלימות. זו תפיסה אסטרטגית מוטעית. צריך היה להפעיל את כל הכוחות כדי שלא יפגע סמל הריבונות הישראלית בהר הבית. התוצאה של מה שקורה בהר הבית היא שברגעים אלה ממש יש אינתיפאדה רצחנית בירושלים. מסירת הריבונות בפועל בהר הבית לאסלם הקיצוני זה לא אירוע נקודתי. זה מסר ששולח גלים לכל הארץ. אין ברירה אלא להפריד את שעות הביקור בין יהודים למוסלמים. האסלם הקיצוני הביא על עצמו את הדבר הזה. בנוסף, צריך לבקש ממבקר המדינה שיוציא דו"ח מסודר על מה שקורה בהר הבית"

ח"כ אורית סטרוק ציינה כי "המשטרה יכולה לעשות הרבה מאוד כשהיא מחליטה להתביית על בעיה, השאלה על מה שמים את הפוקוס. יש ארגז כלים מספיק גדול כדי למגר את התופעה. מניעת כניסה של קבוצות מסוימות יכולה לעזור. אם המשטרה הייתה מצלמת מצלם באופן שיטתי את האירועים האלה היו מספיק ראיות להביא בית משפט. אם המשטרה הייתה פועלת כמו שפעלה נגד מפגינים נגד ההתנתקות או הסכמי אוסלו הכל היה נראה אחרת".

יו"ר הוועדה ח"כ מירי רגב סיכמה את הדיון ואמרה כי "אם הייתה למשטרה מדיניות ברורה לא היינו מגיעים למצב הזה. אתם מביאים למצב שאין יהודים על ההר וכשאין יהודים על ההר גם לא צריכים אתכם שם. אתם שם בגלל שהמקום רגיש, ולכן אנחנו מצפים שהמשטרה תעשה יותר".

"אנחנו נבדוק אם אפשר ליזום הצעת חוק בעניין המקוננות כדי לעזור למשטרה לעזור לעצמה להוכיח את הקשר בין הצעקות לאלימות. יכול להיות שבהר הבית צריך כללים מיוחדים שמתאימים למקום. אני חושבת שמבקר המדינה צריך להביע את עמדתו והוועדה תפנה בקשה למבקר לבדוק את זה", הוסיפה רגב ואמרה כי "בתחילת המושב נזמן את השר והמפכ"ל לכאן כדי שיסבירו אם הם מאמצים או לא את הדו"ח של וועדת המשנה. אנחנו לא נבחנים על סמך הכוונות שלנו אלא על סמך המעשים והתוצאות".