הרב שמואל אליהו
הרב שמואל אליהוניסים לב

איזו בעיה חוק הגיור בא לפתור?

בעקבות העלייה המבורכת מרוסיה, יש כיום בארץ עשרות אלפי משפחות מעורבות שבהן האב יהודי אך האם אינה יהודייה. ילדיהם לא יהודים על פי ההלכה. החשש הוא שהם יינשאו עם יהודים ותהיה בארץ התבוללות. על מנת לסייע בגיורם הוגשה הצעת החוק והצעת המחליטים לממשלה. המטרה המוצהרת של ההצעה היא להקל על המתגיירים.

מה הן הסכנות בהצעה?

הורדת רמת הרבנים המגיירים: על פי הצעת ההחלטה המדוברת, הסמכות להקים "מותב גיור" (הרכב בית דין לגיור) היא של שלושה רבני מושבים שימלאו תנאים מסוימים (סעיף 3, א'2). כיום המגיירים הם דיינים. רבני מושבים הם שלב אחד קודם רבני ערים ושני שלבים קודם דיינים. בוודאי שיש רבני מושבים חשובים מאוד, אבל ההצעה מורידה את הרמה של הרבנים המגיירים.

ניסיון לרופף את הפיקוח על הרבנים המגיירים: בנוסף לכך, על פי הצעת ההחלטה המדוברת, שלושת הרבנים שעומדים בתנאים מקימים בית דין ואין סמכות שתברור מי מהם יקים מותב גיור (סעיף 4). ראש מנהל הגיור קובע את שכרם, לא ועדת הרבנים ולא הרבנות הראשית לישראל יכולה לעצור אותם (סעיף 5). ההצעה מניחה שאם ירופפו את הפיקוח של הרבנות הראשית על הגיור, יהיו הרבה יותר מתגיירים.

למה זה כל כך מסוכן?

בפועל ההצעה פורצת את שער הכניסה לעם ישראל כמעט לחלוטין. אם מורידים את הרמה של הרבנים המגיירים ומסירים מעליהם את הפיקוח עלול להיות אסון. די במותב גיור אחד שיעשה דין לעצמו ותהיה פרצה שדרכה יוכלו לעבור מאות גרים שאינם גרי אמת.

האם הגיור יתקבל כאמין?

הפיקוח על מותבי הגיור היה עד היום בידי הרבנות הראשית לישראל. עם הביקורת שיש לפעמים על הרבנות הראשית, היא גוף אמין על רוב היהודים בישראל ובוודאי על רוב היהודים בעולם. הוצאת הפיקוח על הגיור מידי הרבנות הראשית והעברתו לידי אנשים ממונים על ידי אנשים פוליטיים בממשלה, עלולה לפגוע פגיעה קשה באמינות הגיור של ישראל (סעיף 9 א, ג). גם הגיור של גרי האמת לא יתקבל, רבים לא יסמכו על גיורם.

אבל הוועדה היא של אנשים רציניים.

הוועדה שמוצעת היום היא ועדה מכובדת ורצינית, אבל הסמכויות שלה מצומצמות. בהחלטה הממשלה המוצעת כתוב במפורש שדייני הגיור החדשים עצמאיים בהחלטותיהם (סעיף 2א). הוועדה יכולה רק להנחות את מותבי הגיור החדשים (סעיף 9ב), אך לא תוכל לעצור את הפרצה הגדולה שבהצעת החוק.

כמו כן בהחלטה הנ"ל נוטלת הממשלה את סמכות הגיור מהרבנות הראשית ומעבירה אותה לאנשים שהיא ממנה בעצמה (סעיף 13), היא ממנה את הוועדה והיא המאפשרת את הקמת מותבי הגיור הנ"ל. הממשלה מורכבת מאנשים פוליטיים שמתחלפים. מחר הממשלה עלולה להכניס לוועדה אנשים שאינם בני סמכא. הכול בלחץ חברי כנסת או שרים אחרים, ואין מי שיוכל לעצור אותה (סעיף 9 א, ג. סעיף 13).

האם לחוק המוצע תהיה השפעה רק בנושא הגיור?

יש חשש שבעתיד הממשלה תחליט להקים ועדה שתיקח את הסמכות של הרבנות הראשית בנושא כשרות. אחר כך תיקח את הסמכות בנושא קבורה ובתי עלמין. זו לא פריצת דרך לגיור, זו פריצת כל הגבולות. זה חלומם הגדול של הרפורמים. חלום שחברי כנסת מסוימים מקדמים באמצעות חוק זה ובאמצעות חוקים אחרים.

למה רבני צֹהר תומכים בהצעה?

יש רבנים שרוצים מאוד להקל על המתגיירים. מרוב רצון לעזור למתגיירים הם לא שמים לב שהחוק הזה פורץ פרצות שעלולות לפגוע באופי היהודי של מדינת ישראל. ארגון צֹהר פרסם מודעה בעד החוק ומספר לנו שמדובר בגיור של רבני ערים חשובים. הצעת החוק שמונחת על שולחן הממשלה מדברת במפורש על רבני מושבים (סעיף 3, א'2). בוודאי שיש רבני מושבים חשובים מאוד. אבל במפורש מדובר על הורדת את הרמה של הרבנים המגיירים והסרת הפיקוח של הרבנות הראשית.

איך מתגברים על החשש להתבוללות עם העולים שאינם יהודים?

צריך להשקיע משאבים בהכשרת המתגיירים. הממשלה צריכה לתקצב אולפנים ומדרשות לגיור בכל עיר ועיר, ולעודד מתגיירים. אולפנים ומדרשות כאלה יקלו על הלימודים לגרים, כך הם יכפילו וישלשו את מספר גרי האמת. אפשר לחשוב על פתרונות אחרים. אסור להשלות את הגרים כי גיורים אלו יתקבלו על ידי הרבנות הראשית על ידי רבני הערים ועל ידי עם ישראל.

אם תתקבל החלטה נגד דעת הרבנים, מה תעשו?

לפני אלפי שנים הייתה בעם ישראל החלטה לבטל את כל גיורי הכותים. בעבר הוחלט לא לקבל בישראל את גיורי הרפורמים. אם הממשלה תחליט לקבל את הגיורים הללו מעל ראשה של הרבנות הראשית לישראל, הרבנות תודיע לכל רבני הערים שהגיורים הללו לא מקובלים. החלטת הממשלה תיצור מצב שבו גם הגרים האמיתיים והרציניים עלולים להיפגע ולהישאר מחוץ לגדר.

איך מתמודדים עם החוק המסוכן?

שלוש מאות וחמישים רבנים, ראשי ישיבות, דיינים ורבני ערים שרובם המוחלט הם מהציונות הדתית שלחו מכתב לראש הממשלה בבקשה לעצור או לתקן את ההחלטה המדוברת. במקביל מתנהלות שיחות עם חברי הכנסת של הליכוד ושל הבית היהודי כדי לתקן את הצעת ההחלטה הזו. הכול מתוך כוונה להגיע להצעה מוסכמת שהרבנים הראשיים יהיו מוכנים לסמוך את ידיהם עליה. הבית היהודי והליכוד לא יכולים להרשות לעצמם קרע עם הרבנות הראשית לישראל. הם לא יכולים להרשות לעצמם קרע עם מאות רבנים וראשי ישיבות, מנהיגי קהילות וכל ההולכים אחריהם.