איילת שקד
איילת שקדצילום: פלאש 90

יו"ר סיעת הבית היהודי, איילת שקד, התייחסה הערב (שלישי) להחלטת בג"ץ לבטל את הסעיף המאפשר את החזקתם במשמורת של מסתננים לתקופה של שנה.

שקד אמרה בתכנית "שש עם" כי החלטת בג"ץ היא "חסרת אחריות ומנותקת מהמציאות. משמעותה של ההחלטה כמוה לצאת לאפריקה עם מגאפון ולקרוא לכולם להגיע לישראל. ברוכים הבאים".

שקד הזכירה את תושבת תל אביב שהגיבה לאחר ההחלטה "שופטי בג"ץ רמסו את כבודי וחילולי את חירותי". לדבריה, שופטי בג"ץ הפקרו את מדינת ישראל לכיבוש זוחל מאפריקה. "פסק הדין תלוש מהמציאות. החוק והמתקן הם שמנעו את הכיבוש הזוחל - החוק חיסל את המוטיבציה להגיע לכאן".

לפי שעה, אין בכוונת חברי הכנסת לוותר לשופטי בג"ץ ובכוונתם להגיש חוק חדש. על פי נוסח החוק המוצע, הכנסת תהיה רשאית לחוקק מחדש חוקים הסותרים את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, גם אם אלו נפסלו על ידי בג"ץ, אלא שתוקפם יפקע כעבור ארבע שנים ובתנאי שרוב של 61 ח"כים לפחות תמך באישורם חרף הסתירה עם חוק היסוד.

נזכיר כי נשיא העליון אשר גרוניס תקף את עמדתו של השופט עוזי פוגלמן, שכתב את חוות הדעת המרכזית לפסק הדין: "גישתו של חברי השופט פוגלמן מביאה לכך שלמעשה כמעט ולא נותר מרחב תמרון למחוקק. לדעתו של חברי, שנה אחת הינה תקופה ארוכה מדי וכנראה שתקופה של חצי שנה הייתה מקובלת עליו. ומה לגבי תקופה של שמונה חודשים?!"

הוא הוסיף "הצגתה של השאלה בצורה זו מלמדת כי אם תתקבל דעתו של חברי, הופך בית המשפט לגוף שקובע באופן כמעט מדויק את הנורמה, בלא שנותר מרווח תמרון ממשי למחוקק. איני יכול להסכים לעמדה חוקתית זו, שכן לפיה הופך בית המשפט למחוקק, אם לא להלכה הרי למעשה".