גם ביו"ש? בית דין לעבודה
גם ביו"ש? בית דין לעבודהצילום: פלאש 90

עו"ד יעל דולב, ראש מחלקת דיני עבודה בגרוס, קלינהנדלר, חודק, הלוי, גרינברג ושות' ומומחית לדיני עבודה, מציינת היום כי פסיקת בית הדין האזורי לעבודה בנושא הוט מובייל איננה מפתיעה.

לדברי עו"ד דולב, "פסיקת בג"צ, בבג"צ פלאפון, עיגנה את המגמה שהייתה רווחת בשנים האחרונות למנוע אפשרות של מעסיק לפגוע בהתארגנות ראשונית של עובדים".

"בשבוע האחרון פעל בית הדין האזורי לעבודה בהתאם לקביעות בג"צ, וחייב מעסיק בפיצוי גבוה במיוחד בגין ניסיון פגיעה בהתארגנות ראשונית של עובדים", ציינה דולב.

לדבריה, על המעסיקים להיות מודעים למגמה הזו ולא לנסות לפעול בניגוד אליה, "אף שישנם מקרים בהם פועל המעסיק כדין, ישנה חשיבות רבה לפעול בהתאם להנחיות בתי הדין ובג"צ בפסקי הדין השונים ביחס להתנהלות מעבידים בהתארגנות עובדים ראשונית, שכן עבירה על הכללים שהותוו בפסקי הדין המנחים עלולים להביא לחיוב הדומה לזה בו חויבה חברת הוט".

בית הדין האזורי לעבודה בת"א קבע כי חברת הוט מובייל הפרה את הוראות חוק הסכמים קיבוציים באמצעות שורה של פעולות שנועדו לפגוע בחירות ההתארגנות של עובדיה.

כמו כן, קבע בית הדין כי הוט מובייל, חברת הסלולר של קבוצת 'הוט' שהיתה ידועה בעבר כ'מירס', היא "יחידת מיקוח" נפרדת לעניין חוק הסכמים קיבוציים.

השופטת נטע רות כתבה בהחלטתה כי "נוכח תנאי התחרות הקשה בהם פועלת הוט מובייל ואופי השוק, פגיעה בזכות ההתארגנות של עובדיה עלולה לפגוע באופן עקיף במימוש זכות ההתארגנות של עובדים ביחידות מיקוח אחרות בקבוצת הוט ובזכות ההתארגנות של עובדים בחברות סלולר מתחרות".

בית הדין קבע, כי הוט מובייל תפצה את ההסתדרות בסכום של מיליון ש"ח, תוך שהוא מביע תקווה כי סכום הפיצוי לא יהפוך ל"ניצחון פירוס" של ההסתדרות, שימנע מו"מ יעיל בין הצדדים.