הקלות בביטוח הלאומי
הקלות בביטוח הלאומיפלאש 90

הביטוח הלאומי ערך לאחרונה שינויים בבדיקת הערכת התלות (ADL) שנערכת לקשישים המבקשים גמלת סיעוד, זאת במטרה לשפר את הבדיקות ולהקל על הקשישים, כך נמסר מהביטוח הלאומי.

הערכת התלות בודקת את מידת רמת התלות של הזקן בעזרת הזולת בביצוע פעולות היומיום- אכילה, רחצה, הלבשה, ניידות בתוך הבית, טיפול בהפרשות והצורך בהשגחה.

מדובר ב-125 אלף בדיקות בשנה, המתבצעות על ידי אנשי מקצוע, רובם אחים ואחיות מומחים בתחום הגריאטריה.

הביטוח הלאומי הכניס שינויים בבדיקות בעקבות הטמעת מסקנות ועדת בן יהודה, ועדה מיוחדת שהוקמה ביוזמת הביטוח הלאומי בראשותו של פרופ' בן יהודה, מומחה בגריאטריה.

מנכ"ל הביטוח הלאומי, שלמה מור יוסף, ציין כי "הקמת הועדה והטיפול בנושא נעשה במטרה לבדוק את האפקטיביות של בדיקות התלות הנהוגות ולבדוק חלופות אפשריות, תוך התייחסות לביקורת הציבורית והמקצועית שהופנתה כלפי מבחני התלות הנהוגים במוסד".

הועדה המליצה על המשך השימוש במבחני התלות הנהוגים בביטוח הלאומי תוך הכנסת מספר שינויים. השינוי המרכזי שהוכנס בבדיקות הוא מעבר מבדיקה זהה לכול הנבדקים, לבדיקה מותאמת אישית על פי מצבו של הקשיש. כך שהבדיקה תתרכז תחילה בליקוי המרכזי בגינו דורש הקשיש גמלת סיעוד.

כמו כן שוכלל השאלון החדש שממלאים הבודקים, במיוחד שוכלל הפרק הנוגע לירידה בתפקוד הקוגניטיבי של הקשיש והפרעות ההתנהגות- מדדים חשובים לצורך קבלת ההחלטה על הצורך בהשגחה והזכאות לקצבה.

שר הרווחה ח"כ מאיר כהן, ציין כי "מטרת יישום ההמלצות של הדו"ח והשינויים הנובעים ממנו היא למנוע פגיעה בכבודם של הקשישים. מדובר בקשישים שבערוב ימיהם זקוקים לסיוע וגם כך קשה להם לתפקד בביתם. הבדיקה המחויבת צריכה להיעשות באופן מכובד, לא בצורה פולשנית וברגישות הראויה, שינויים אלה הם חשובים ונעמוד על יישומם בשטח מקרוב".