פיצוץ המטען לא הצליח. אילוסטרציה
פיצוץ המטען לא הצליח. אילוסטרציהפלאש 90

עלייה של כ-350% נרשמה בכמות אירועי הטרור העממי שהתרחשו בגזרת אפרים החל מחודש יולי, בתקופת התפר בין "שובו אחים" ל"צוק איתן".

בנוסף, בחציון השני של 2014 נרשמה עד כה עלייה של 150 אחוז באירועי הטרור העממי בגזרה, זאת ביחס לחציון הראשון. לצד זה נרשמה עלייה בכמות המשתתפים בהפרות סדר במרחב ובאורך שלהן.

"אם בעבר הפרת סדר הייתה נמשכת שעתיים, לאחרונה היו הפרות סדר של שמונה שעות", ציין קצין בכיר באוגדת איו"ש. "אם לפני מספר חודשים צמיג בוער היה צמיג בוער וזהו, אז היום השגרה היא שמדובר במטען הבשלה (צמיג בוער שמונח בתוכו בלון גז)".

לצד העלייה בכמות אירועי הטרור העממי נצפה גם שינוי באופי המפגעים. סכנת המפגע הבודד היא סכנה משמעותית שהגזרה מציגה, אך לא רק בתור תקיפה של אדם בודד: בחודשים האחרונים נתקלו הכוחות בתופעה של מפגע בודד בתוך הפס"ד, כשלפתע מתוך ההפגנה הבליחה אש חיה.

"שינויים אלו רק הדגישו כי הדבר הכי חשוב זו הערכת המצב המתמשכת. עלינו להבין היכן הולך להיות האירוע הבא, לכן לא יושבים ומחכים אלא פרוסים כל הזמן בשטח כדי להיות ערוכים", הסביר הבכיר.

על אף האתגרים שעלו בגזרה, בחטמ"ר אפרים מציגים שיפור במיגור ההברחות וחדירת השוהים הבלתי חוקיים לשטחי ישראל, נתון אותו מייחסים לשיתוף הפעולה המבצעי המשמעותי בין צה"ל למשמר הגבול. "רוב פעילות הכוחות בשטח נעשית בשיטוף מג"ב, כאשר מחד הגדר נותנת מענה טוב ומצד שני הערנות היא קריטית", סיכם הבכיר.

הנתונים נחשפו במסגרת יום הצגת סטנדרט מבצעי של אוגדת יהודה ושומרון שהתקיים השבוע ביישוב קרני שומרון, בנוכחות כל המפקדים מרמת מפקד הפלוגה ומעלה באוגדת איו"ש. האירוע התקיים על רקע עליות חדות בכמות ובחומרת הפרות הסדר ואירועי הטרור העממי שנרשמו ביהודה ושומרון בחודשים האחרונים.

"עבודת הביטחון השוטף ביהודה ושומרון היא עבודה סיזיפית שכוללת הרבה מאד תחקור, שאילת שאלות ובירור למה קרה כל אירוע ואיך לומדים מפה הלאה", אמר ראש מטה פיקוד המרכז, תא"ל אילן מלכא. "במקום כה רגיש גם לדרג הבסיסי ביותר יש חשיבות עליונה ועל כל מפקד להיות מסוגל לקבל החלטות בסיטואציות מורכבות. זו מציאות ההגנה על חיי התושבים". 

הכנס מתקיים אחת לשנה, והוא נועד להציג את הסטנדרט המבצעי המצופה מכל חייל שמשרת ברחבי הגזרה לעמוד בו. הכנס מחולק באופן קבוע לשני חלקים: חלק עיוני בו סוקרים את השנה החולפת ומציגים ממצאים לפיהם נקבע הסטנדרט המבצעי, וחלק מעשי בו דרך תצוגת תרגול העבודה במחסומים, במוצבים ובפילבוקסים.

"על החיילים שמשרתים בגזרה מוטלת האחריות להשפיע על המציאות בגזרה", הסביר רמ"ט אוגדת איו"ש, אל"ם ליאון בן-מוחה. "עליהם להיות מרוכזים גם במהלך השגרה כי בכל רגע אירוע מתחיל ונגמר".