יצביעו. בחירות
יצביעו. בחירותIsrael news photo: Flash 90

מבקר המדינה, השופט יוסף שפירא, פרסם אחר הצהריים (שלישי) דו"ח על תוצאות ביקורת החשבונות של סיעות שהשתתפות בבחירות לרשויות המקומיות שהתקיימו באוקטובר 2013.

הדוח מתייחס ל-1428 סיעות מקומיות שהתמודדו בבחירות. לגבי 823 סיעות מקומיות נקבע שהדו"ח בעניינן אינו חיובי. מדובר ביותר ממחצית הסיעות שהתמודדו בבחירות.

הסנקציות-הקנסות - שהוטלו על הסיעות שקיבלו דוח שלילי מסתכמים ביותר מ-4.5 מיליון ש"ח, זאת בעקבות מדיניות מבקר המדינה להחמיר עם סיעות שאינן פועלות על פי החוק ו/או על פי הנחיות המבקר.

במסגרת הביקורת עלו שורה של נושאים בלתי תקינים אליהם התייחס המבקר.

הוצאות בלתי תקינות – אחת הסיעות כללה בחשבונותיה הוצאה בסך של כ-14,000 ₪ בגין חומרי בנין בתואנה כי נועדו לשם הקמת מטה בבחירות בביתו של ב"כ הרשימה; סיעה אחרת כללה בחשבונות הוצאה לרכישת מסנן למטהר מים משפחתי שהותקן בביתו של ראש הסיעה, אשר לטענתו שימש גם כמטה בחירות; סיעה כללה בחשבונותיה הוצאות לרכישת מזון לתינוקות, דגני בוקר וממתקים לילדים; סיעה אחרת כללה בחשבונותיה הוצאה בגין רכישת מקפיא.

הוצאות על נסיעות ודלק – 487 סיעות דיווחו על הוצאות נסיעות ודלק. מדובר בסכום מצטבר של כ-4 מיליון ₪. סכומי ההוצאות האמורים שקולים כנגד נסיעות למרחק של עשרות אלפי ק"מ, של כל סיעה, ואינן סבירים במערכת בחירות מקומית.

הוצאות על אוכל וכיבודים – לסיעות רבות דיווחו על הוצאות בסכומים ניכרים על אוכל וכיבוד. בחלק מהמקרים המדובר היה ברכישות של בשר, מוצרי מזון וחומרי ניקיון והיגיינה אישית המאפיינים משק בית ולא מטה בחירות.

הוצאות לטובת ספקים ונותני שירותים בעלי זיקה לסיעה - בכמה מקרים דווחו הוצאות לטובת ספקים בעלי זיקה או קרבה משפחתית לנציגי הסיעה, או הוצאות שכר בסכומים גבוהים לנציגי הסיעה עצמם או לקרוביהם, באופן המעורר ספק האם ניתן לסיעה שירות בשווי ההוצאה הנטענת או אף שירות ממשי כלשהו.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, שעמד בראש סיעת ירושלים תצליח בראשות ניר ברקת נקנס בסך 406,087 ש"ח, לאחר שסיעתו של ניר ברקת סיימה את תקופת הבחירות בגירעון בסך של מעל 10 מיליון ש"ח.

ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, שעמד בראש סיעת אשקלון תנצח, נקנס בסך 83,448 ש"ח. ראש עיריית נהריה, ג'קי סבג, שעמד בראש סיעת נהריה אחת בראשות ג'קי סבג, נקנס בסך 52,618 ש"ח וח"כ לשעבר כרמל שאמה, שעמד בראש סיעת רמת גן 1 בראשות כרמל שאמה הכהן, נקנס בסך 59,207 ש"ח.

ראש עיריית נתניה מרים פיירברג הגישה דוח כספי למבקר המדינה באיחור ניכר למרות פניות חוזרות ונשנות, ולכן לא ניתן היה לערוך עליו ביקורת. על פי החלטת המבקר תיערך ביקורת בנפרד על הדוח הכספי ותוצאותיה יפורסמו במועד מאוחר יותר.