ניצנה דרשן לייטנר
ניצנה דרשן לייטנרעצמי

קורבנות טרור אמריקאים שנפגעו בפיגועי טרור שמומנו על ידי איראן, קוריאה הצפונית וסוריה, דורשים מתאגיד האינטרנט ICANN להמציא מסמכים ולחקור את מנהליה הבכירים, כחלק ממאמצי המשפחות לעקל נכסים איראניים.

משפחות הקורבנות הגישו בקשה לבית המשפט שיורה ל-ICANN, הישות המנהלת בפועל את רשת האינטרנט, לזמן את המנהלים שמחזיקים במידע החיוני הנוגע לשמות דומיין ורישיונות האינטרנט של איראן, קוריאה הצפונית וסוריה.

בחודש יוני 2014 הגישו משפחות הקורבנות בבית המשפט המחוזי בוושינגטון, בקשה למתן צו כנגד ICANN על מנת לתפוס את שמות הדומיין הנמצאים על שרת השוכן בארה"ב, והנמצא בשליטה מלאה של ICANN.

ICANN מתנגד נחרצות למאמצי התובעים להשתלט על שמות הדומיין ורישיונות האינטרנט של איראן, קוריאה הצפונית וסוריה. בבקשה למחיקה על הסף טען ICANN, ש-TLD אינו נכס הניתן לעיקול, ובכל מקרה הוא אינו בבעלות המדינות השונות להן הוקצה. בנוסף טען ICANN, שאין בידיו הסמכות להעביר באופן חד צדדי את סיומות העל לגוף אחר. פעולה חד צדדית של ICANN תפגע בהתחייבויותיה החוזיות ובנוסף, יסכן את אופן והפעלת האינטרנט.

לטענת התובעים, טענות אלו אינם עולים בקנה אחד עם התנהלות ICANN והצהרותיה של ממשלת ארה"ב. למעשה, ארה"ב הצהירה בעבר, כי ccLTD הינם נכסים לכל דבר, אשר ניתן למכרם, להשכירם או להעבירם לגופים אחרים.

אם בית המשפט יסכים עם התובעים, התובעים יוכלו להשתלט על נכסי האינטרנט הללו ולמכור אותם לכל המרבה במחיר, או להעביר אותם לגופים מטעמם אשר ינהלו את הנכסים הללו עבורם ויעבירו לידיהם את הרווחים המונבים מהם. פעולות אלו לא יפגעו באתרי האינטרנט עצמם, אשר ימשיכו לפעול תחת בעלות חדשה.

במסמכים שהוגשו לבית המשפט, הציגו התובעים חלק מהראיות המוכיחות את הסתירות בטענות ICANN, על מנת להוכיח את הצורך בגילוי המסמכים ובחיקורי הדין שהם מבקשים לעשות לבכירי ICANN, אשר יסייעו לתובעים להוכיח את טענותיהם, שרשיונות האינטרנט הינם נכסים שניתן לעקלם, ולהם הזכות להחזיק בהם עקב היותם מחזיקים בפסקי דין לא ממומשים כנגד איראן, סוריה וקוריאה הצפונית.

התובעים בהליך תקדימי זה, מיוצגים על ידי עו"ד ניצנה דרשן-לייטנר מתל אביב, עו"ד אריק סיוורסן מלוס אנג'לס ועו"ד רוברט טולצ'ן מניו יורק.