היועמ"ש בכנס
היועמ"ש בכנסדוברות משרד המשפטים

משרד המשפטים ערך היום בחיפה כנס ארצי ראשון מסוגו לעידוד השתלבות משפטנים ואקדמאים מהאוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית ביחידות המשרד וברשות השופטת, בו השתתפו מאות סטודנטים ומשפטנים מהמגזר הערבי.

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, אמר בכנס, כי לא ניתן להסתפק בנאומים המעלים על נס את חשיבות הערבים בשירות הציבורי. "סיסמאות שאין מעשים בצידן, אין בהן דבר. משרד המשפטים ראוי לו שיהווה דוגמא לשילוב ערבים בשירותיו".

לדבריו, "אני רוצה לראות עורכי דין ערבים משתלבים בעבודת הפרקליטות והייעוץ והחקיקה. אני רוצה לראות עורכי דין ערבים משתלבים בצמרת המשרד. אני חושב שזו מטרה שראוי להציב ושניתן להגשים".

היועץ הוסיף, כי הוא רואה בשילוב הערבים במשרד המשפטים משימה לאומית. "רק אם נשכיל להגשים מטרה זו נוכל להיות באמת ובתמים חברה הגונה ומוסרית שראוי וכדאי לחיות בה".

שרת המשפטים, ציפי לבני, שנבצר ממנה להשתתף בכנס, הקליטה ברכה למשתתפים, במסגרתה קראה להם להאמין בעצמם וביכולותיהם.

"אנחנו רוצים לפתוח לכם את הדלת להשתלב במשרד המשפטים", אמרה. "אי-אפשר לדבר על שוויון בלי לתרגם זאת הלכה למעשה. לבני מיעוטים נדמה לעיתים שהדלת סגורה - והיא לא. אנו רוצים לראות אתכם מגיעים לעבוד אצלנו ואיתנו כדי שכל אחד יוכל לממש את הפוטנציאל שיש בו, והשמיים יכולים להיות הגבול. אנחנו רוצים לשבור את תקרת הזכוכית הזו עבורכם ועבורנו".

מנכ"לית המשרד, אמי פלמור, אמרה כי במשרד המשפטים ישנן כ-4,000 משרות, ושאיפתה היא שבמשרד ניתן יהיה לפגוש את כל הפנים והגוונים של החברה הישראלית. "כל אדם שמגיע אלינו, רוצה וצריך לפגוש גם אנשים שמבינים אותו, מבינים את השפה והתרבות. משרד המשפטים אינו רק הפרקליטות, אלא הוא כולל יחידות כגון הסיוע המשפטי, הסניגוריה הציבורית, האגף לרישום והסדר מקרקעין ועוד, המסייעות לאזרח בדרכים שונות". לדבריה, זהו כנס ראשון מסוגו אך לא אחרון והוא חלק מתהליך שילוב המגזר הערבי במשרד. "אנחנו רוצים לשמש מודל לכל המגזר הציבורי ואחר כך גם למגזר הפרטי", הוסיפה.

פרקליט המדינה, שי ניצן, אמר כי מדובר ביום היסטורי. "זו הפעם הראשונה שמשרד המשפטים מבצע פעילות אקטיבית ויזומה, ופונה לבני המגזר הערבי להצטרף לשליחות ציבורית חשובה ולתת יד בקידום שלטון החוק והמשפט. עד כה הוקצו תקנים מיוחדים במשרדנו לבני מיעוטים, אולם לא נערכה שום פעילות אקטיבית במגמה לאייש התקנים, וחלקם נותרו ריקים ועצובים". ניצן הוסיף, כי "כיום עובדים בפרקליטות כ-5% פרקליטים בני מיעוטים, ובסך הכל כ-6% מעובדי הפרקליטות הם בני מיעוטים. לטעמי, זהו אחוז קטן מאוד. בתחילת כהונתי שמתי לי למטרה להביא את שיעור עובדי הפרקליטות שהינם בני מיעוטים לפחות לגובה של 10%, ואני מקווה שכנס זה, והכנסים שיבואו בעקבותיו, יסייעו להשיג מטרה זו".