שר שלום ג'רבי
שר שלום ג'רביפלאש 90

בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס מנכ"ל הרשות לשירות לאומי-אזרחי, שר שלום ג'רבי, להכרעתה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, ולפיה החלטתו שלא להעניק תקני שירות לאומי לארגון 'בצלם' תבוטל.

נזכיר כי הפרשה כולה החלה עם פרסום הראיון שבו התנגד מנכ"ל בצלם להגדיר את החמאס כארגון טרור. הראיון הזה יחד עם פעילויות נוספות של הארגון בתחומי ההסברה הבינלאומית נגד מדיניותה של ישראל במהלך מבצע 'צוק איתן' הובילו את ג'רבי להחלטתו.

בראשית הדברים מבהיר ג'רבי כי אם הבעייתיות שמצאה המערכת המשפטית בהחלטתו היא פרוצדוראלית הרי שהוא נכון לעצור את התהליכים כולם ולתקן את הליקויים הפרוצדוראליים ולקיים שימוע כנדרש, אך עו"ד זילבר שאותה הוא מעריך מאוד כאשת מקצוע, רואה במהלך שבו נקט ג'רבי ליקויים משמעותיים הרבה יותר, על פי תפיסת המערכת המשפטית.

ג'רבי חוזר ומצדיק את הצעד בו נקט ומזכיר כי הארגון בראשו הוא עומד מפעיל 17,000 משרתים במגוון הקשת הפוליטית. "מהותה של מדינה דמוקרטית היא ביקורת, בין אם אוהבים לשמוע אותה ובין אם לא. אסור לקחת את העניין הזה למחלוקת פוליטית. עם זאת השאלה היא מתי הביקורת נאמרת ואיך. כשמנכ"ל בצלם אומרת על החיילים של הצבא המוסרי ביותר בעולם שהם עוברים על פשעי מלחמה, כשהוא לא מוכן להגדיר את חמאס כארגון טרור, מה ששרי החוץ של האיחוד האירופי אומרים וכשהוא אומר בראיונות בחו"ל שבכוונה חיילי צה"ל פוגעים בכוונה בחפים זו כבר לא ביקורת אלא חציית קו אדום", אומר ג'רבי ומוסיף: "אני לא מוכן לתת תקן כדי שישמש לפגוע במדינה".

ג'רבי מספר כי במהלך הדיון שהתקיים עם עו"ד זילבר שאל אם יעלה על הדעת שמשרד עו"ד יממן עו"ד במשרד אחר שישמיץ את המשרד עצמו? התשובה הייתה שלילית כמובן וג'רבי העלה מיד תהייה מדוע אם כן מקובלת עליהם מציאות שבה המדינה תממן תקנים למי שמשמיץ אותה. "הרי יש השלכה לדברים שהם אומרים בעולם עבור חיילי צה"ל ויהודים בעולם. כשיהודי משמיץ זה מעורר אנטישמיות, זה מונע מקציני צה"ל לצאת לחו"ל", הוא אומר ומבהיר כי כשקיבל את החלטתו סבר שהוא נוהג נכון והדבר אכן מצוי בסמכותו.

לעומת עמדתו שלו קבעו אנשי משרד המשפטים "שכנראה הוא לא עבר את הקו האדום ומבחינתם ארגון כזה עדיין ראוי לתקנים. שאלתי אותם האם ארגון להבה יכול לקבל? הרי גם הם מדברים בשם זכויות אדם? לא קיבלתי תגובה. שאלתי אם גם ישיבת הרעיון היהודי תקבל? זה זכויות אדם? מה הגבול?".

ג'רבי מוסיף ומציין כי תחת המטרייה של השירות הלאומי אזרחי פועלים ארגוני שמאל קיצוני כמו גם ארגוני ימין, אך כאלה העומדים בכללים ובמגבלות הקבועות בחוק וכאלה הפועלים לטובת המדינה. "לא אתן לקחת לאפיק פוליטי. אבדוק מול היועץ המשפטי לממשלה והשר הממונה, השר אורבך, מה היכולת שלי לפעול ומה הכלים שעומדים ברשותי לעצור את העניין הזה". לפי שעה לא ידוע לו אילו כלים יש בידו.

בדבריו מציין ג'רבי כי יש עליו עליהום ציבורי לא רק מהזירה המשפטית. עם זאת סירב לפרט באיזה עליהום מדובר ואם הדברים הגיעו עד לכדי איומים של ממש. "מי שיבדוק את הקריירה שלי יראה שעל כל דבר הייתי צריך להתמודד. אני לא נסיך. הדברים לא פשוטים.

"אני לא רובוט. השכל הישר אומר שהם עברו את הקו האדום", שב ג'רבי ואומר וכשהוא נשאל אם העימות החזיתי מול המערכת המשפטית המחייבת אותו לאפשר תקנים לארגון כמו 'בצלם' יכול להביא עד כדי התפטרותו, השיב כי הוא "לא יודע מה יהיה". עם זאת הוסיף וציין כי לתפיסתו "לפעמים צריך לעצור ולומר שיש נקודת זמן שבה צריך לחשוב אם אתה יכול לחיות עם הדברים וזו נקודת הזמן שאמרתי שאני צריך לבחון אם הדברים עומדים מול האמת שלי". לדבריו "לא בטוח שאם הייתי בתפקיד רק שנה או שנתיים היה לי את האומץ לעשות ולומר זאת".