להמתין. השר אריאל.
להמתין. השר אריאל.צילום: פלאש 90

תכנית חדשה שיוזם שר השיכון בשיתוף פעולה עם בנק ישראל עשויה להיות חבל ההצלה שיאפשר לקשישים רבים קיום בכבוד וברווחה יחסית.

את התכנית החדשה המכונה "משכנתא הפוכה" חשף השר אריאל בראיון ל"ישראל היום", והיא מיועדת לאוכלוסייה המתרחבת והולכת של קשישים שבבעלותם דירת מגורים אך מתקשים כלכלית בקיום היומיומי.

על פי התוכנית ישעבדו אותם קשישים את דירתם לבנק, וכנגד זה יעביר להם הבנק תשלום חודשי של כמה אלפי שקלים שיזקף כהלוואת משכנתא.

עם פטירת הקשישים יועמדו היורשים בפני שתי ברירות, או לפרוע את סכום ההלוואה שהצטבר ולהישאר עם הדירה, או לאפשר לבנק לממש את הנכס ולפרוע מתוך התמורה את החוב, כאשר היתרה תועבר אליהם.

עד כה היו כמה חברות שהציעו הלוואה בשיטת המשכנתא ההפוכה, בעיקר חברות בתחום בתי האבות, על מנת לאפשר לקשישים לממן את שהותם במוסד. בעוד כמה חודשים, כשהיוזמה תצא לפועל, תהיה השיטה פתוחה לכלל על ידי הבנקים ובתעריפים קבועים ומוגדרים מראש, אשר ייקבעו על ידי משרד השיכון ובנק ישראל.

מדובר בבשורה חברתית מהמעלה הראשונה, שתאפשר לבעלי דירות שאינם מסוגלים לפרנס את עצמם לקבל אלפי שקלים בחודש", הסביר השר אריאל, "זו לא תוכנית שמתאימה לכל אחד, ובמיוחד לא לאלה שמסוגלים לקיים את עצמם. אולם עבור אלה שלא, מדובר בהצלה של ממש".