לא נח. זורוף
לא נח. זורוףחזקי עזרא

אפרים זורוף, מנכ"ל מרכז ויזנטל, הודיע השבוע כי העביר בשבועות האחרונים למשרדי המשפטים והפנים בגרמניה רשימה של 80 חברי ה"איינזצגרופן" – חוליות ההוצאה להורג שרצחו מעל למיליון יהודים במהלך מלחמת העולם השניה.

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות AP סיפר זורוף כי הרשימה כוללת 76 גברים ועוד 4 נשים, מתוך רשימה כוללת של 1100 חברי ה"איינזצגרופן" שזהותם ותאריכי הלידה שלהם היו ידועים לאנשי מרכז ויזנטל. הרשימה כוללת בעיקר את אלו שתאריכי הלידה שלהם מאוחרים במיוחד, והאפשרות כי הם עדיין בחיים היא סבירה.

"פעולת הרצח העיקרית במחנות ההשמדה התבצעה על ידי מספר קטן במיוחד של אנשים, שהכניסו את הגז לתאי הגזים. ה'איינזצגרופן' ביצעו את מעשי הרצח שלהם באופן נפרד. כמעט כל אדם שהיה חבר ב'איינזצגרופן' היה רוצח שרצח במו ידיו" אמר זורוף בראיון.

הוא הוסיף עוד, כי "כל שמונים חברי ה'איינזצגרופן' שמופיעים ברשימה שהעברנו לידי ממשלת גרמניה אמורים להיות זקנים מאוד כיום. מרביתם נולדו בין השנים 1920-1924. חייבים לעשות משהו, כי הזמן שלנו הולך ואוזל. אין לכך ערובה כמובן, אבל אנו מקווים שכמה שיותר מהם עדיין בחיים. למשטרה ומשרד הפנים גרמני לא צריכה להיות בעיה לאתר את כתובתם. כל אחד כזה שימצא בחיים, יהיה סוג של ניצחון".

חוליות ההוצאה להורג, בהן היו חברים כשלושת אלפים שוטרים ואנשי אס.אס. אחראים למותם של מיליון יהודים מברית המועצות ועוד עשרות אלפי אחרים עד שנת 1943. הם פעלו בעיקר בתחילת המלחמה, עוד לפני הקמת מחנות ההשמדה ותחילת הרצח השיטתי של יהודי אירופה. רק בודדים מהם נלכדו והועמדו למשפט לאחר המלחמה.

קורט שרים, העומד בראש משרד התביעה הפדרלית לחקירת פשעי הנאצים בגרמניה, אמר כי עדיין לא קיבל לידיו את תוכן המכתב של מרכז ויזנטל, אולם הוא העריך כי אם אכן ימצאו חלק מהחשודים עדיין בחיים, ניתן יהיה להעמידם לדין תודות לחוק חדש המאפשר להעמיד לדין אדם בגין חברות בארגון שמטרתו היא רצח, גם אם הוא עצמו לא לקחת חלק ברצח באופן פעיל.