לשנות את השאלות. הרב לאו
לשנות את השאלות. הרב לאופלאש 90

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו מפרסם הוראות הלכתיות לקראת יום הכיפורים.

הרב לאו אומר כי "חולה הרוצה להחמיר על עצמו ולצום - בניגוד להוראות הרב והרופא, הרי הוא שופך דמים. כשם שמצוה על האדם האחד לצום, כך מצוה על השני לאכול. מאידך, מי שמחויב לצום וקשה עליו הצום, עדיף שישכב כל היום בביתו, ולא ילך לבית הכנסת, כדי שלא יגיע למצב שיצטרך לאכול ולשתות. מאחר ועיקר היום הוא הצום.

הרב הראשי הוסיף כי "מן הראוי שחולה / מעוברת או יולדת ינוחו בחדר ממוזג, כדי שלא יצטרכו לשתות או שיוכלו למעט בשתייה מפני שמצות היום היא צום, ומי שיכול הולך לבית הכנסת."

כמו כן מצוה על בעלה של מעוברת ומניקה לטפל בילדים, כדי שתוכל לקיים את מצות היום, ולא תאלץ לאכול או לשתות.

אסור לאכול ולשתות אף פחות מכשיעור. הכמויות שהוזכרו באכילה (27 גרם כל תשע דקות) ובשתיה (עד 40 סמ"ק כל תשע דקות) הינן לחולים בלבד.

מעוברת ומניקה צמות צום מלא. אישה מעוברת הנמצאת בסוף הריונה וחשה צירי לידה סדירים, מותר לה לשתות פחות מכשיעור, כדי שלא תגיע ללידה במצב של חוסר נוזלים.

יולדת, בשלושת הימים הראשונים לאחר הלידה (72 שעות) אינה צמה. אולם, אם היא אינה מבקשת, והרופא אינו דורש שתאכל, מאכילים אותה לפי השיעורים. מן היום הרביעי ועד תום שבעה ימים מלאים מהלידה, אם היא מבקשת אוכל, או שהרופא דורש, מאכילים אותה כרגיל.

אם הרופא אומר שאינה צריכה, או שהיא מרגישה טוב ואין כאן רופא, מותר לה לאכול ולשתות כשיעור. אם היא רוצה לצום והרופא לא מתנגד, מותר לה. מן היום השביעי ואילך חייבת לצום, אולם אם כתוצאה מהלידה חלה הרעה במצבה והיא רוצה לאכול, או שהרופא דורש שתאכל, חייבת לאכול. אם נסתיימו שבעת הימים מהלידה באמצע יום הכיפורים, חייבת לצום מן השעה שנסתיימו שבעת הימים.

בכל המקרים שהוזכרו, אם החולה רוצה לאכול מזכירים לו שהיום יום הכיפורים, אם אומר אף על פי כן, מאכילים אותו.

מינקת, שהתינוק ניזון רק ממנה, ואם לא תשתה קיים חשש שלא תהיה לה כמות מספקת עבור התינוק, יש מקום להתיר, אך תשאל רב קודם לכן. מותר לחולה, גם אם אינו במצב סכנה, לבלוע תרופה שטעמה מר, אולם אסור לשתות מים ולהקל על הבליעה. חולה שיש בו סכנה או קיים חשש שיסתכן אם לא יטול את התרופה, והוא אינו יכול לבולעה בלי דבר מר, יוסיף דבר מה למים, כך שתורגש המרירות, ויבלע את התרופה עם מים פחות מכשיעור.

מותר לקחת לפני הצום את התכשירים העשויים להקל על הצום. "יהי רצון שנזכה כולנו לסליחה, מחילה וכפרה", סיים הרב את דבריו.