חקלאות
חקלאותפלאש 90

משפחת דויטש הקימה את החווה החקלאית שלה במצפה יאיר מיד לאחר הגרוש מגוש קטיף ולאחר רצח אחד מבני המשפחה על ידי פועל פלשתיני.

בעתירה של ארגוני שמאל לפני כמה שנים נטען כי הקרקע עליה הוקמה החווה הייתה שייכת בעבר לערבים. לטענת המשפחה בית המשפט קיבל את הטענות למרות שלא הוצגו מסמכי בעלות.

מרדכי דויטש טוען כי מעולם לא היו ערבים במצפה יאיר, "תסתכל מסביב, זו האדמה הירוקה היחידה באזור, מסביב הכל צחיח, אין שום סימני עיבוד. הערבי מעולם לא הצליח להוכיח זיקה למקום. אבל לצערנו מבחינת המנהל האזרחי כשיש שמאלנים וערבים מצד אחד ומתנחלים מהצד השני, ידם תמיד תהיה על העליונה, היועץ המשפטי במנהל האזרחי הוא הריבון, השופט וגם התליין".

לדבריו לא מדובר כאן בהקמת בית לא חוקי, אלא בשדה וחממות שבהם מתפרנסת המשפחה מזה שנים, "מעולם לא שמענו שצריכים אישור לגדר או חממות של שדה שמגדלים בו ירקות. אמרנו להם שזה רק חממות, זה לא עזר, עכשיו רוצים להרוס לנו גם את בית האריזה והמחסן. ריבונו של עולם, איפה הם רוצים שנשים את כל הציוד שלנו בחורף, מדוע יש להם כזאת רשעות".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה, כי "חממות משפחת דויטש נבנו באופן בלתי חוקי ופונו על ידי המחזיקים בהם באופן עצמאי במסגרת ההחלטות שהתקבלו במהלך הדיונים בעתירה שהוגשה לבג"ץ בעניין. על אף הפינוי העצמי של החממות, בשטח נותרו מחסן ומכולות קירור הכלולים אף הם באותו תיק בנייה בלתי חוקית ועל כן, מחויבים גם אלו בפינוי".

גורמים במנהל האזרחי ציינו, כי "בימים אלו מתקיימת הידברות מול מר דויטש, במטרה להביא לפינוי עצמי גם של המחסן ומכולות הקירור. המנהל האזרחי פועל במקביל למציאת פתרון חלופי חוקי למיקום המיזם החקלאי של מר דויטש".