בית הכנסת במירון
בית הכנסת במירוןיחצ

תחרות בינלאומית לצילום ותיעוד של אתרי מורשת, מתקיימת זו השנה השלישית בישראל והשנה הרביעית בעולם, במקביל ב-40 מדינות ברחבי העולם, ביניהן השנה גם פקיסטן, אירלנד ועיראק שישתתפו בפעם הראשונה.

התחרות תחל ב 24 בספטמבר ותימשך כחודש ובמסגרתה יוזמן הקהל הרחב להעלות תמונות של אתרי מורשת בישראל ל"ויקישיתוף", מאגר התמונות וקבצי מדיה החופשי המשמש את ויקיפדיה, ולהשתתף בתחרות נושאת פרסים. ב-4 השנים האחרונות הועלו קרוב למיליון תמונות במסגרת התחרות, שהוגדרה על ידי ספר השיאים של גינס כתחרות הצילום הגדולה בעולם.

התחרות, שהוקמה במטרה להגביר את המודעות לאתרי המורשת וחשיבותם ולהרחיב את מאגר התמונות החופשיות בוויקישיתוף, מרחיבה השנה את נושאי הצילום לתחום הארכיאולוגיה בכלל ובתי הכנסת העתיקים בפרט, ומציעה לקהל הרחב סיורים ללא תשלום עם רשות העתיקות.

לראשונה, מתבקש הציבור לתעד בין אתרי המורשת גם את 28 בתי הכנסת העתיקים והיפים בישראל, להעלות לוויקישיתוף תמונות ולנסות לזכות בפרסים במסגרת התחרות בישראל ובתחרות העולמית.

בין בתי הכנסת: בית אלפא, כפר נחום, כורזין, קצרין, עין נשוט, כפר ברעם, בית שערים, ציפורי ועוד.

התחרות מתקיימת בישראל זו השנה השלישית על ידי ויקימדיה ישראל בתמיכה ובחסות רשות העתיקות, המועצה לשימור אתרי מורשת, מרכז נווה שכטר, איגוד האינטרנט הישראלי ובית הספר לצילום "גליץ".

בשנה שעברה צולמו 370,000 תמונות מ – 52 מדינות ברחבי העולם, מתוכן כ- 7,000 תמונות מישראל. האתר המצולם בתחרות בישראל הוא נמל יפו, ולאחריו נמל תל אביב. בשנה שעברה נבחרה למקום הראשון בתחרות הבינלאומית תמונה של אתר מורשת משוויץ.

רשימת האתרים המשתתפים בתחרות מופיעה באתר התחרות (http://www.wlm.org.il), וניתן לצפות בה גם באמצעות אפליקציה מיוחדת למכשירי אנדרואיד המציגה למשתמש את אתרי המורשת והארכיאולוגיה הסמוכים אליו, ואף מאפשרת העלאת תמונות ישירות מהנייד.

שלוש התמונות שידורגו במקומות הראשונים יזכו את הצלמים בפרסים בגובה 5,000 ₪ 3,500 ₪ ו-1,500 ₪ וכן יינתנו 2 פרסים נוספים של 1500 ₪ עבור תמונות באתרים מרוחקים באזורי הצפון והדרום, במטרה לעודד צילומים שלא רק ממרכז הארץ. הפרסים יוענקו באירוע סיום שיתקיים בבית נווה שכטר בשכונת נווה צדק בתל אביב.

בנוסף, עשר התמונות המובילות, יתמודדו בתחרות הבינלאומית, בה צוות השיפוט הבינלאומי יבחר את התמונות הטובות ביותר מבין כל המדינות המשתתפות, ויעניק פרסים נוספים.

"בשנים האחרונות הועלו במסגרת התחרות כמיליון תמונות חופשיות לשימוש ללא עלות המציגות אתרי מורשת בישראל ובעולם. אנחנו גאים להמשיך גם השנה במסורת, ולהרחיב את מספר התמונות החופשיות שמציגות את ההיסטוריה ונופיה של ישראל", אומר דרור לין, רכז התחרות.

"רשות העתיקות מקרבת את הארכיאולוגיה אל הציבור בכל האמצעים הטכנולוגיים הזמינים לנו, אומר ד"ר עוזי דהרי, סגן מנהל רשות העתיקות, "אנחנו סקרנים לראות את עתיקות הארץ מזווית הראייה של משתתפי התחרות".