כיפת ברזל
כיפת ברזלצילום: פלאש 90

מאות רקטות יירטה מערכת כיפת ברזל במבצע צוק איתן ואף בתקופה שלפניו, אך לא כולם יודעים כמה תלאות עברה המערכת עד שהחלה להיות מבצעית.

מסע ההכפשות נגד כיפת ברזל החל בעצם מאז יצא פיתוח המערכת לדרך בשנת 2007, כך מסביר הסופר אילן כפיר שיחד עם דני דור חיבר את הספר 'כיפת ברזל' הרואה אור בימים אלו, "היו אנשים שהאמינו כי מערכת אחרת הפועלת באמצעות לייזר היא יעילה יותר נגד רקטות - לטווח הקצר והארוך".

מדובר על מערכת הסקייגארד האמריקאית אשר ישראל השקיעה בה בעבר 450 מליון דולר אך במהלך הפיתוח שלה הבינו בישראל כי מדובר במערכת לא מבצעית, כבדה ומסורבלת ובעיקר לא מתאימה לצרכים המקומיים.

בספרם מתארים כפיר ודור בפירוט את השתלשלות האירועים מאז החליטו במערכת הביטחון לצאת לדרך עם פיתוח של מערכת שתיירט את הרקטות הנורות מרצועת עזה אל ישובי דרום ישראל ועד הפעילות המבצעית שלה במבצע עמוד ענן וכיפת ברזל ובתקופות שלפני ואחרי.

לאחר שהוחלט במשרד הביטחון בראשות עמיר פרץ לצאת לדרך ולפתח מערכת שכזו, יצא מכרז אשר אליו ניגשו 24 חברות. כל חברה היתה צריכה להגיש הצעה מפורטת עם כל האמצעים והיכולות של המערכת ועל כל הצעה והצעה ישב צוות מומחים ובדק את הייתכנות של אותה מערכת ביחס לדרישות של ישראל.

כל ההצעות שהגיעו למערכת הביטחון נשללו באופן די מהר למעט מערכת אחת - אותה מערכת שלימים תיקרא 'כיפת ברזל'.

אך מסתבר שהיו כאלה שהחליטו לא לוותר ולנסות לשכנע בכל מחיר את משרד הביטחון הישראלי. החברה המייצרת את הסקייגארד החלה במסכת לחצים מאסיבית ביותר - הן בפוליטיקה והן באמצעות התקשורת. "סביב הסקייגארד היה הרבה כסף", מציין כפיר בראיון לערוץ 7, "מדובר במערכת שכלל לא קיימת לעומת כיפת ברזל אותה הגה דני גולד - מערכת המציעה פיתרון מבצעי לבעיית הרקטות".

אך למרות שכיפת ברזל היתה המערכת הכי קרובה, מבחינת יכולותיה, ליעדים הישראלים וגם דובר על טווח ייצור מהיר של כשלוש שנים בלבד, בסקייגארד המשיכו במסע הלחצים באופן רציף וגרמו לכך שבמערכת הביטחון התכנסו שוב לבחון את המערכת. אך זה לא עזר לאמריקאים וגם בבדיקה החוזרת הוחלט ללכת על כיפת ברזל.

"גם היום", ציין כפיר, "אנשי הסקייגארד משוכנעים שהמערכת שלהם טובה יותר והם לא מקבלים את הנתונים לפיהם מערכת כיפת ברזל יירטה 90% מהשיגורים שכוונו לעבר שטחי יישוב ישראלים".

בתום עריכת הספר אומר כפיר כי יש לנו 'מדינה נפלאה' ומזכיר בתוך כך את מלחמת יום כיפור שהשבוע מציינים 41 שנים לפריצתה, "כשצריך נוער שיילחם - הן במלחמה הפיזית והן במלחמה בתחום ההנדסי והטכנולוגי, הוא קם, מתגייס ועושה בשלוש שנים מה שהאמריקאים אמרו שאפשר לעשות לפחות ב-15 שנים. הגענו ל-90% יירוטים והחברות המייצרות את כיפת ברזל מדברות על כך שבמערכה הבאה יהיו 95% יירוטים".

"אנחנו עם נפלא, עם שמתגייס, עם שנלחם ומנצח ובשביל זה אנחנו פה", מסכם כפיר.