צלבי קרס אנטישמיות
צלבי קרס אנטישמיותפלאש 90

בראיון לערוץ 7 מנתח חוקר האנטישמיות והשואה, ראש מכון 'שם עולם' הרב אברהם קריגר, את התגברות התופעות האנטישמיות בארה"ב. זאת לנוכח שורת מעשים אנטישמיים שהגיעו לכותרות בארץ ובארה"ב.

נזכיר כי השבוע הציתו אלמונים את רכבו של רב מאטלנטיק סיטי בסמוך לבית הכנסת בו הוא מתפלל, עלונים חולקו באוניברסיטת קליפורניה שטוענים שיהודים אשמים באסון מגדלי התאומים, צלבי קרס רוססו על קיר באוניברסיטת אמורי באטלנטה ובמקביל החל רוברט רנדסל להריץ קמפיין בחירות אנטישמי ("היהודים הם עכברים הזוממים לשלוט עלינו") לסנאט מטעם מדינת קנטאקי.

הרב קריגר סבור כי אכן בהחלט יתכן והאנטישמיות שלה נחשפנו עד כה באירופה עוברת גם על ארה"ב. הוא מציין כי בארה"ב יושבות קבוצות אסלאמיות דומות לאלה היושבות באירופה והן "מוציאות מרבצן שדים אנטישמיים שנמצאות באוכלוסיות שונות".

בדבריו מציין הרב קריגר כי "בשנים האחרונות ראינו בחומרה רבה את הניסיונות לבדל את האנטישמיות מתופעת הדה לגיטימציה של ישראל וצה"ל. היה בעבר ויכוח בינינו לבין אנשי משרד החוץ שהעדיפו מטעמים טקטיים לקיים את הבידול. אנחנו טענו שזו אותה אנטישמיות שפושטת צורה ולובשת צורה", הוא אומר ושב על קביעתו מהעבר ולפיה אין מקום לערוך את הבידול המטהר לכאורה את מצפונם של תוקפי ישראל בתואנות ולפיהן מעשיהם אינם בגדר אנטישמיות אלא אך ורק ביקורת על מדיניותה של ישראל.

לצד הויכוח שהיה בעבר עם אנשי משרד החוץ מציין הרב קריגר כי "בחצי השנה האחרונה אנחנו חשים שיש שינוי במערך ההסברה הישראלי. שינוי מבורך. הייתה באחרונה הפגנה בגרמניה נגד האנטישמיות והקנצלרים נאמה בהפגנה הזו. הוכח שצריך לכרוך בין התופעות", הוא אומר ומעריך כי גרמניה שאינה יכולה לעמוד מנגד מול אנטישמיות ממהרת לבדל את עצמה מכל תופעה המתבררת כפן חדש של אנטישמיות.

באשר אפשרות לפיה רק גרמניה תגיב באופן שכזה בשל הרגישות שבה לנושא האנטישמי ואילו מדינות אחרות לא יגיבו ברוח כזו אל מול מסע ההסברה הכורך בין אנטישמיות לאנטי ישראליות, אומר הרב קריגר כי זו אכן אפשרות אך להערכתו "בעקבות השואה ואירועי מלחמת העולם השנייה האנטישמיות נצרבה בתודעה הציבורית והשלטונית כדבר מגונה. שלטון נאור ותרבותי אינו יכול להסכים לה. גם אם זה יהיה רק מס שפתיים כשאנחנו כורכים בין הדברים ביתר החלטיות ולא מסכימים לבדל בין המושגים מדינות שכאלה יצטרכו להתנער מתופעות כאלה".

באשר למתרחש בארצות הברית אומר הרב קריגר כי יתכן ומדובר בהמשך לגל האירופי, אך עם זאת "אולי זה משהו אחר. במקביל לגל 'הרחובי' באירופה יש גל שמתרחש תקופה ארוכה שלא מגיע מכוחות איסלאמיסטיים. זהו גל כוחות אינטלקטואליים של אנשי שמאל רדיקאלי בקמפוסים שונים. זו תופעה שלא הייתה בעבר.

''קבוצות לוקחות את הדברים לאנטי ישראליות ונהנות מאותו חוסן שמעניק להם הבידול בין אנטישמיות לאנטי ישראליות. לפני כמה חודשים היה גל כזה, גם אם יותר שולי, של מספר אנשי אקדמיה שחתמו על כתבי פלסתר כאלה ואחרים נגד ישראל. לא התייחסנו לזה אז ברצינות כי נטען שזה מהקמפוסים השוליים יותר, אבל השוליים הופכים למרכז".

לדבריו לאחר השלב הראשוני שבו על ישראל לכרוך בין התופעות העכשוויות לאנטישמיות מגיע השלב השני שבו על מדינת ישראל הכיר בשינוי כללי המשחק, כלשונו. הוא מזכיר את דבריו של הרמטכ"ל בני גנץ שדיבר על אופייה השונה של המלחמה המודרנית, "ולכן צריך להקציב משאבים לנושאים כמו אלה, ההסברתיים. אם בעבר דיברנו על 'עשו שונא ליעקב' ועל 'או"ם שמום', היום חייבים להבין שלאפקטים הללו יש כוח אדיר שלא מתורגם רק בנוגדנים ושנאה אלא גם למעשי שנאה אלימים כלפי יהודים בעולם".

"לכן חייבים להקצות משאבים ברורים לנושא ולצאת למלחמה. לגייס קבוצות עילית שיכולות לצאת לעולם עם מסעי הסברה", אומר הרב קריגר ומספר על תחילת נכונות בינלאומית להקשיב ולקבל את הגרסה הישראלית.

"מרצים שלנו, של 'שם עולם', אומרים את האמירות שלנו ומספרים שאם בעבר נתקלנו במנוד ראש מנומס כעת אנחנו נתקלים באנשים שאינם אנשי הברית עם מדינת ישראל והם מגיעים עם תגובות מאוד אוהדות לאמירות שלנו. לא להשאיר את השטח כשטח בור לאמירות פלשתיניות".