משה יעלון ושי אלון
משה יעלון ושי אלוןמוסא כהן

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, סייר אתמול (ראשון) ביהודה ושומרון והתארח בסוכות ביישובים הר ברכה, עלי ובית אל, שם פגש את התושבים ואת ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון.

בין השאר, התארח יעלון בסוכתו של ראש מועצת בית אל, שי אלון, ושוחח עם תושבים, חברי מליאת המועצה, חברי מרכז ליכוד ואנשי עשייה במוקדים שונים.

במהלך הפגישה, שמע שר הביטחון על הקושי הרב שקיים בכבישים בין אזור בנימין וירושלים בשל הפקקים הכבדים הנוצרים מדי יום באזור.

אחד המשתתפים אמר  ליעלון כי התושבים מרגישים "אזרחים סוג ב'", "לאחר 37 שנות יישוב, בהם הפכנו מעשר משפחות ל-1,000, ליישוב שמגדל בו כבר דור רביעי, למקום שכל הממשלות אמרו עליו שהוא יישאר על עומדו, לא יתכן שתנאי החיים וסדרי החיים בו יהיו שונים משאר האזורים במדינת ישראל, זאת ועוד שמתוך ההתיישבות ישנה מסירות ועשייה רבה לטובת המדינה כדוגמת קצינים וחיילים רבים".

שר הביטחון מצידו השיב כי על חלק מהדברים אחראי ראש הממשלה באופן ישיר. עוד הסביר יעלון כי על התושבים להבין את מכלול השיקולים כדי שלא לפגוע בהתיישבות על ידי צעדים ופתרונות כאלה ואחרים. הוא הדגיש כי הוא אוהד ומחובר להתיישבות ושיש לו רצון לפתור את הנושאים שהועלו.

במפגש הורגשה היעדרותו של ראש ישיבת בית אל, הרב זלמן מלמד, שהחליט שלא להגיע לפגישה אליה הוזמן, זאת כאות מחאה ובמטרה להעביר מסר חד וברור ליעלון כי הוא, יחד עם ראש הממשלה, מפרים הסכם בין המדינה לקריית הישיבה בעניין שכונת האולפנה.

נזכיר, כי לפני למעלה משנתיים הכריע בג"ץ כי על המדינה להרוס חמישה בנייני מגורים שנבנו בשכונת האולפנה בבית אל. ביישוב החלו להיערך למאבק עיקש ולעימותים במטרה למנוע מהמדינה לבצע את ההרס. כאשר הבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו כי צפוי להיות במקום מאבק אלים, הוא החליט לבוא בדין ודברים עם ראשי מוסדות ישיבת בית אל במטרה להשיג פשרה.

שליחיו של נתניהו נפגשו מספר פעמים עם הרב מלמד ואנשיו וסיכמו, בין השאר, על כך שהמדינה תבנה 300 יחידות דיור חדשות ביישוב. הרב מלמד מצידו התחייב כי לא תהיה במקום התנגדות אלימה וכי המדינה תוכל 'להעתיק' את המבנים מהשכונה לשטח מוסדר אחר בישוב, ללא הפרעות.

בפועל, פינוי והרס הבניינים בוצע בשקט, כהבטחת הרב מלמד, ואילו עד היום 300 יחידות הדיור עדיין לא נבנו. הרב מלמד ביקש אמש להעביר מסר כי מדובר בפגיעה משמעותית בציבור וברב.

חבר מליאת מועצת בית אל, מוסא כהן, סיפר לערוץ 7 כי התחושה בקרב הנוכחים בפגישה, הייתה מאוד לא נוחה, "למרות כל הדיבורים היפים, ישנה הקפאת בנייה כבר למעלה מ-10 שנים. הבנים הממשיכים לא מוצאים מקום ביישוב ועוזבים. בתים שניבנו עומדים בסכנת הריסה, גבעת אסף מאויימת ובסיס מג"ב עליו אמורה לקום השכונה המובטחת עדיין עומד במקומו".

"שר הביטחון שמע את טענות המתיישבים ויצא עם שיעורי בית להמשך", אמר כהן והוסיף כי "שיעורי הבית כנראה ישפיעו גם על רמת התמיכה בו ביום הבוחר".