בית אורות
בית אורותצילום: יח''צ, נריה ארנון

 

 

ישיבת בית אורות שבהר הזיתים פותחת כיוון מחודש ומשיקה את תכנית "תורה ומדינה", אשר מטרתה להכשיר אנשים "להפעיל" את המדינה מיסודה במסגרת התורה וההלכה.

הישיבה, הממוקמת בהר הזיתים, מצאה עצמה לאחרונה במרכז החדשות: ההתפרעויות בירושלים לא פסחו גם על אזור זה, וכמו-כן נודע כי הרב דב ליאור מתעתד לעבור לשכונה הסמוכה לישיבה.

באירוע ההשקה לתכנית שנערך השבוע בשיתוף מכון משפטי ארץ, השתתפו אישי ציבור רבים וביניהם עו"ד שמחה רוטמן, שאמר כי "התורה בעד הפצצת הירושימה ונגסאקי". עו"ד רוטמן הוסיף כי "אף-על-פי שהפצצת ירושימה ונגסאקי הצילה את חייהם של מיליוני אמריקאים ויפנים, היא היתה מנוגדת לחוק הבינלאומי".

הוא דיבר על הדינמיקה בין המוסר לבין החוק, ואמר כי המגמה של המוסר היא לכלות את הרע, ואילו בחוק הבינלאומי אין מילה אחת בין טוב לרע, אלא רק כללים שווים ביחס לכל הצדדים. במלחמת העולם השניה, אמר רוטמן, ארה"ב הפציצה את ירושימה ונגסאקי, ערים אזרחיות לחלוטין, בנשק בלתי קונבנציונלי שהוא פעולה לא חוקית בעליל. זאת, כדי לכלות את הרע מן העולם.

"היום ברור לכל שההפצצה האטומית הרגיעה את הרוחות במלחמת העולם השניה, ולבסוף נשפך פחות דם", אמר רוטמן וסיכם כי "החוק לא צודק. החוק צריך להיות מונחה ע"י המוסר ולא להיפך. ואת זה התורה ציוותה אותנו עוד לפני שהמציאו את הנשק".

 

את הערב פתח עו"ד אריאל ארליך והציג את תמונת המצב של דיני המלחמה והתהוותם ההיסטורית עד היום. בהמשך דיבר הרב יהודה זולדן על פגיעה בבלתי מעורבים מההיבט התורני, תוך סקירה מעמיקה של הרג חפים מפשע מתקופת יהושע בן נון ועד פעולות התגמול של יחידה 101. בכנס נאם גם אל"מ הרב ישראל שריר (חותנו של הרב שאול ישראלי) והציג את פסיקתו של הרב ישראלי על דיני המלחמה הנהוגים בעולם, אשר יש להם תוקף של "דינא דמלכותא דינא".

בין הנואמים התפתח דיון על חשיבותם של היועצים המשפטיים בקרב. אל"מ ישראל שריר, אשר שירת בין היתר במבצע צוק איתן, דיבר על כך ש"היועצים המשפטיים מצטיירים הרבה פעמים ככאלה שכובלים את ידי הצבא, אך אנו חייבים להביט בהסתכלות רחבה שבה הזירה המשפטית היא עוד צד במלחמה, שגם אליו חייבים להתייחס בכבוד ויש בצידו תועלת."

לעומתו, הציג עו"ד שמחה רוטמן את מקרה מותו של הילד בן הארבע, דניאל טרגמן, שנהרג במהלך המלחמה האחרונה. "דניאל נהרג מטיל שנורה מתוך בית שהיה מוכר לצה"ל, רק בעקבות הוראה של יועצים משפטיים. הבית לא פוצץ לפני הירי, ואנו שילמנו על כך בחייו של דניאל". הנואמים הסכימו שהיועצים המשפטיים אינם בהכרח דבר רע, כל עוד ההחלטה הסופית הינה בידי המפקד בשטח.