בניית סוכה. אילוסטרציה.
בניית סוכה. אילוסטרציה.פלאש 90

סבים וסבתות רבים, אינם מודעים לקושי הקיים לילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז, היכרותם עם הנושא דלה ומצומצמת, וכתוצאה מכך הם עשויים להתבונן במאפייני הלקות של נכדם ולחוות אותו כפרוע, חרד ומבוהל, ביישן, או במקרים קיצוניים אפילו חסר משמעות.

הסבים עשויים להשליך את האשמה על ההורים ובמקום להוות מקור לתמיכה ולהקלה, למרות כוונתם הטובה, הם לעיתים שופטים ומפעילים לחץ על ההורים לשנות דפוסים.

במקרים קיצוניים הסבים עלולים להפעיל מנגנון הגנה כמו צמצום קשר והימנעות, שיגרור חווית פגיעות. קשיים כאלו ביחסים עלולים אף להוביל למשבר בין הסבים לבין ילדם- הורה הנכד הסובל מן ההפרעה. משבר כזה נובע לרוב מן ההתמודדות שחשים ההורים שיש להם אל מול הדחייה של הסבים.

סבא סבתא, התמיכה שלכם חשובה!

תמיכת הסבים והסבתות היא חשובה בחיי משפחה בה אחד הילדים סובל מהפרעות קשב וריכוז. הקשיים הרגשיים וההתנהגותיים של הילד, הנובעים מעצם הלקות גורמים ללחצים רבים ועומסים כבדים על התא המשפחתי. תמיכה חיצונית לגרעין הפנימי, שסבים וסבתות הן מקור מצוין לה, היא בעלת ערך רב לילד ולהוריו, והיא הכרחית כחלק מהתגייסות משפחתית מורחבת, שתעניק לשותפיה ידע והבנה, מיומנויות ניהול, הכלה ורגישות, קבלה, אהבה ותמיכה הדדית. טיפול נכון והדרכה של הסבים והסבתות יכול ליצור הזדמנות לתיקון חיוני ועל כן ישנה חשיבות רבה לשילוב של הדמויות האלו בתהליך, הן לצורך קבלת מידע והן לתיקון היחסים. איך תעשו זאת?

הבינו את המצב: הילד לא "סתם שובב"

מי שמע פעם על הפרעת קשב וריכוז? תלמיד שלא התרכז בכיתה נחשב לשובב ומפריע והמורה "טיפלה" בו בהתאם. אבל השנים כמו השנים, הביאו חדשות אחרות אל פני השטח. התגלתה תופעת ההיפראקטיביות והקושי בריכוז והקשבה כהפרעה ממשית- למעשה זוהי הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה המופיעה אצל 5%-10% מהאוכלוסייה, ילדים וגם מבוגרים והיא גורמת לפגיעה בתפקוד היום יומי בתחום הרגשי, ההתנהגותי, הלימודי, החברתי והמשפחתי. קרו שינויים ברמות הידע והמודעות במהלך השנים שחלפו מאז היותכם הורים לילדים צעירים. עליכם להתעדכן ולהבין את המשמעות. גם אם נראה בלתי סביר, או תמוה, קחו נשימה, מדובר בנכד שלכם.

זה הנכד שלכם, הוא לא הילד שלכם

האבחון של נכדכם עזר לכם להבין כי יתכן ואתם התמודדתם מבלי שהייתה לכם מודעות לכך, באותה הלקות, אצל ילדכם שלכם, ההורה של היום. זו הזדמנות לפתוח דף חדש, ולתקן. ילדכם פנה אליכם במצוקתו כשהיה ילד ולא ידעתם לעזור. כיום, אתם יכולים לעזור לילדכם מתוך המקום התומך והמגבה ולתת מענה לכל קושי אותו הוא חווה כהורה לילד בעל הפרעת קשב.

לימדו את הנכד שלכם

מטרתכם היא כמובן, שיהיה לנכדכם טוב. לימדו אותו, את קשייו, את מאפייני לקותו, לימדו לנטר התנהגות. ובצעו מעקב מתמיד. מתי חל שיפור? מתי הדרדרות? זהו- מה עשוי לעזור? ומה למעשה מקשה אף יותר? ההורים חווים את ההפרעה בכל יום ובכל שעה, טבעי שיהיו חסרי אובייקטיביות, עייפים ומעט מיואשים. נצלו את נקודת המבט החיצונית שלכם וקחו תובנות מן הלמידה.

כיום, ישנם כלים חדשים-דיגיטליים דוגמת ICON, אפליקציה דיגיטלית לניטור המעקב אחר הטיפול הניתנת כמרשם על ידי הרופא והמסוגלת לסייע לילדיכם לעקוב אחרי הטיפול של הנכדים. כמוכן קיימים כלי הדרכה רבים ושונים שבהם משתמשים ילדיכם. התעניינו בכלים שברשותם או בכאלו המסוגלים לסייע להם, וכך תוכלו לנהל שיח וללמוד את הילד ותוכלו להפוך למשאב תומך ומסייע המרחיב את גבולות התא המשפחתי ומעניק כוחות והזדמנויות חדשות.

קחו חלק בחיים של הנכדים שלכם

יזמו מפגש פעילות קבוע עם נכדכם, אחת לשבוע, לשעה-שעתיים. זהו יהיה ריענון עבור הילד וגם הפסקה קלה עבור ההורה, וכמובן זמן איכות של סבא- נכד/ה/ סבתא- נכד/ה, שאולי היה חסר לכם וגם להם כבר תקופה. ילדים עם הפרעת קשב וריכוז- הם ילדים מלאי כישרונות, יצירתיים, מקוריים, בעלי יוזמה, לבביים ונמרצים. עזרו להם לממש את תכונותיהם אלו. קראו ספרים מצחיקים, שחקו בעולמות דמיוניים, עזרו לנכדכם לפתח את עצמו, להאמין בעצמו, ללמוד את יכולותיו היצירתיים, ובעיקר בעיקר, ליהנות מכם, ומהזמן הייחודי שלכם יחד. כשהוא ירגיש שאתם לוקחים חלק, מקבלים ואוהבים, תסכולו יפחת, ותבוא תחושה נפלאה של קבלה והבנה ואיתה גם שיפור ניכר בהתמודדות עם ההפרעה.

הכותבת ד"ר אסנת צפריר, מומחית לרפואת ילדים, מוסמכת משרד הבריאות לאבחון הפרעת קשב וריכוז. רופאת עצמאית במרפאת קשב פרטית בפרדס חנה