שוהם שמחי (ראשון מימין) עם ספר התורה
שוהם שמחי (ראשון מימין) עם ספר התורההחצר התימנית

במיזם התיירות 'החצר התימנית' שבישוב כוכב יעקב הוצגו בפני המבקרים הרבים שהגיעו במהלך חול המועד מספר "אטרקציות תימניות".

אל שורת המוצגים האותנטיים המוצגים במקום התווסף באחרונה ספר תורה עתיק שגילו נאמד בכשלוש מאות שנה.

שוהם שמחי, יוזם ומקים 'החצר התימנית' מעדיף לשמור על עמימות כאשר הוא נשאל אודות מקורו של ספר התורה. מדבריו ניתן להבין כי הספר הגיע בדרכים עלומות ותוך ניצול קשרים שונים בין השאר עם קבוצות הסוחרות בפריטים יהודיים עתיקים המשוייכים לקהילות יהודי תימן.

שמחי מספר כי ספרי התורה התימניים שונים וייחודיים לעומת ספרי תורה מקהילות אחרות. "יריעתו עשויה מגוויל שצבעו חום כהה, לעומת ה'שליל', הקלף הלבן המוכר היום". עוד הוא מציין כי "ניתן להבחין גם בשינויים בכתיבת האותיות, ומעבר לכך קיימים מספר שינויים בפסוקים, בכתיבת הפרשיות ועוד". שמחי מספר כי ניתוח צורת הכתב ועיבוד הגוויל מלמד כי ספר התורה הגיע מאזור מרכז תימן וככל הנראה מדובר בעיר צנעא.

לדבריו "על פי המסורת התימנית, ספרי התורה של קהילות יהודי תימן הם תעתיק מדויק של ספר התורה שהיה ברשות הרמב"ם. הרב עמרם קורח מספר שכאשר זרחה שמשו של הרמב"ם, שלחו יהודי תימן את מיטב סופריהם על מנת להעתיק את חיבוריו. "ובראותם יופי ספר תורה שכתב לעצמו ותיקונו, גדל חשקם והעתיקו דמותו בצורתו....", הוא מצטט מהספר 'סערת תימן' של עמרם קורח.

מעבר לספר התורה העתיק הוצג בימי חול המועד ב'חצר התימנית' גם אתרוג ענק, מאותם אתרוגים שהפכו בעשרות השנים האחרונות לכמעט סמל מסחרי עבור יוצאי קהילות תימן. משקלו של האתרוג שהוצג במקום נאמד בכשלושה וחצי קילוגרם.

אלה ואחרים התווספו לתצוגת כלי עבודה, תשמישי קדושה וכתבי יד עתיקים המוצגים באתר 'החצר התימנית' שהוקם זה מכבר והפך נקודת תיירות המושכת אליה קבוצות ויחידים מרחבי הארץ. על המבקרים בימי חול המועד מספר שמחי: "הגיעו לכאן קבוצות מאורגנות ומשפחות, בעיקר ממרכז הארץ שזה להם ביקורם הראשון בבנימין בפרט וביהודה ושומרון בכלל".

שמחי עצמו יחד עם בני משפחתו מארחים במקום מבקרים הנחשפים למלאכת הצורפות התימנית, לגלריית התכשיטים והיודאיקה המיוצרת במקום, וכאמור גם לתערוכה בה מוצגים עשרות מוצרים מקוריים מתימן ונתרמו על ידי משפחות מבני הקהילה המבקשות לשמר את הפרטים באתר שבו ישמשו לשימור המסורת הקדומה של יהודי תימן.

במהלך הסיור במקום משולבות סדנאות צורפות ואפייה תוך כדי האזנה לסיפורים ופרטי מידע בלתי מוכרים אודות מורשת יהודי תימן. זאת מלבד ממאכלי העדה שגם אותם מבשלים בני משפחת שמחי.