צוללת צוללות חיל הים מים ים
צוללת צוללות חיל הים מים יםצילום ארכיון: טל ליסוס - דובר צה"ל

דור הצוללות של העתיד - חשאיות יותר, מצוידות בטכנולוגיות מתקדמות, בעלות יכולת שיוט במים רדודים ואף מסוגלות לבצע תקיפות חוף.

בעוד שאח"י תנין מתרגלת לים התיכון כחלק מצי חיל הים, מפקדיה של שייטת הצוללות כבר מאפיינים את הצוללות שיצטרפו אליה בעוד עשור.

מאפיין בולט של צוללות העתיד, שלא יהיו מדגם ה"דולפין" או ה"דולפין AIP", הוא מערכות הנשק המותאמות לתקיפת חוף. כמו כן, צפוי שכלול ביכולת הצוללת לשוט במים רדודים. בזכות יכולתה להתקרב לחוף, לוחמים יוכלו לשוט בה מרחק של אלפי קילומטרים - בין אם בשקט גמור או תוך הסתערות. יכולות אלו מדגימות את השילוביות בין הצוללת לכוחות היבשה.

"גם בבט"ש (ביטחון שוטף), הצוללת תוכל להשתתף בהכרעה הצה"לית במקומות אליהם אף כוח אחר לא יכול להגיע, בזכות חשאיותה", אומר לאתר צה"ל סגן מפקד שייטת (סמש"ט) הצוללות בחיל הים, סא"ל ש'. "כבר היום אנחנו מקיימים אימונים רבים שעוסקים בפעילות הצוללת כחלק מכוח משימה. בשדה הקרב העתידי, ובדור הצוללות הבא, נשים דגש על סיוע לקרב היבשתי".

על פי התכנון, הצוללות יצוידו בממשקי פעולה רבים יותר עם כלי שיט אחרים ועם כוחות היבשה. בשדה הקרב העתידי, טייס קרב יוכל לשלוח הודעה לצוללן על מטרה, והצוללת תקבל אותה במהירות גבוהה ותתקוף, וכן להפך.

ייתכן שבעתיד ניתן יהיה להגיע אפילו לחלופת הודעות מהירה כמו בצ'אט. "מערכת התקשורת תהיה בזמינות ונגישות גבוהה יותר, ותיתן מענה מהיר יותר", קובע סא"ל ש'.

אח"י תנין מגיעה לחופי ישראל

עם התווספות הצוללות לחיל, כמות אנשי הצוות על כל כלי צפויה דווקא לרדת, דבר שיתאפשר בעזרת מהפכה בטכנולוגיה שעל הצוללת. "מצד אחד יתווספו יכולות טכנולוגיות מתקדמות שמעולם לא היו, אך האידיאל הוא שלכל הפיתוחים יהיו ממשקי הפעלה דומים ופשוטים", מסביר סא"ל ש'. "היום המערכות מאוד מסורבלות, אך בעתיד נהפוך אותן לאינטואיטיביות וגנריות. כך נוכל לתת לכל צוללן אחריות על כמה מערכות, ולהמעיט בכמות אנשי הצוות. בטווח הרחוק, נוכל אפילו לקצר את הקורסים של המפעילים".

על מנת להפוך את הצוללות לחשאיות יותר במים, האתגר שמפתחי הצוללות נדרשים אליו הוא עיצוב צוללת שאינה משדרת אותות. צוללות כאלו, שאינן פולטות קרינה או גלי קול, לא יהיו ניתנות לגילוי על ידי ניתוח קרניים שהאויב מבצע.

מקורן של הדרישות המבצעיות החדשות הוא בשדה הקרב הימי המשתנה, ויחד איתו הסכנות והאתגרים בפניהן הצוללות יעמדו. "המים הולכים ונעשים 'שקופים' - רוויים באמצעי גילוי מתוחכמים יותר", קובע סא"ל ש'. "בתגובה, עלינו לשכלל את החשאיות והתחכום שלנו, יחד עם ההתפתחות הטכנולוגית".

אך עוד לפני שצוללות העתיד יכו גלים, סדרת ה"דולפין AIP" מתוצרת גרמניה (אח"י תנין ואח"י רהב) צפויה להגיע כולה לבסיס פולינום עד סוף העשור.