משה יעלון
משה יעלוןפלאש 90

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ימריא הלילה לביקור עבודה בן חמישה ימים בארצות הברית.

במהלך הביקור צפוי שר הביטחון יעלון לפגוש את מקבילו, מזכיר ההגנה האמריקני צ'אק הייגל וגורמי מקצוע מהמערכת הביטחונית בארצות הברית.

שר הביטחון צפוי לקיים במהלך שהותו בארצות הברית גם פגישות עבודה מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, שגרירת ארצות הברית באו"ם סמנתה פאוור וראש עיריית ניו יורק ביל דה-בלאסיו. כמו כן ישתתף שר הביטחון בטקסים רשמיים בגראונד זירו ובבית הקברות בארלינגטון, יפגוש ראשי קהילות יהודיות ויקיים מספר ראיונות לתקשורת האמריקנית.

במהלך פגישותיו צפוי שר הביטחון לדון בשורה של סוגיות אסטרטגיות ואזוריות, בהן הגרעין האיראני, הנושא הישראלי-פלסטיני, מבצע "צוק איתן" והשלכותיו והמאבק הבינלאומי בדאעש ובשאר גורמי הטרור האסלאמי הקיצוני.

עם יציאתו התייחס במרומז שר הביטחון יעלון לביקורת שהטיח יו"ר הבית היהודי בשר ג'ון קרי, "היחסים בין ארצות הברית לישראל מבוססים על אינטרסים וערכים משותפים, ואסור שמחלוקת כזו או אחרת תעיב עליהם. ארצות הברית מסייעת לישראל במגוון רחב של תחומים, כמובן בנושאי ביטחון, ועלינו לזכור זאת ולהכיר לה ולמנהיגיה תודה על כך. בין המערכות הביטחוניות של שתי המדינות יש יחסים אינטימיים חסרי תקדים בהיקפם ובחשיבותם לביטחונה של ישראל, וביני לבין מזכיר ההגנה ידידי צ'אק הייגל יש מערכת יחסים קרובה והדוקה".

גם השר אביגדור ליברמן התייחס במרומז לביקורת של בנט על קרי, "בין ידידים יכולים להיות חילוקי דעות, לא צריך להתנפל ולא צריך לגזור קופונים על זה", הצהיר ליברמן. "אני חושב שאין לנו אלטרנטיבה לארה"ב וכל התלהמות היא רק מזיקה".

העימות החל לאחר שקרי אמר כי לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים חלק מרכזי במאבק בקיצונים האיסלאמיסטים וכי "גרירת רגלים" במשא ומתן המדיני מביא צעירים להתגייס לארגונים קיצוניים, דוגמת המדינה האיסלאמית (דאעש).

"לא היה מנהיג שפגשתי באזור שלא העלה בפניי באופן ספונטני את הצורך להגיע להסדר בין ישראל לפלסטינים, היות ומדובר בסיבה לגיוס לארגונים איסלאמיסטיים ולזעם ברחוב", אמר. "אנשים צריכים להבין את ההקשר הזה. המשך הסכסוך נוגע להשפלה, להכחשה ולהעדר כבוד".