הרב חזקי ליפשיץ
הרב חזקי ליפשיץצילום: בית חב"ד קטמנדו

שליח חב"ד בקטמנדו-נפאל, הרב חזקי ליפשיץ, קולט בבית חב"ד את הניצולים הישראלים ממפולת השלגים בהרי ההימלאיה, שחלקם הועברו לבתי החולים המקומיים. 

"יש כאן משלחת של חיל האוויר שמסייעת לנפגעי הטראומה", סיפר הרב ליפשיץ בשיחה עם ערוץ 7, "כל הזמן ממשיכים לזרום לכאן אנשים שהיו באזור, אבל עדיין יש מספר נעדרים שכידוע חוששים לחיי אחת מהם. יש נעדרים מנותקי קשר וייתכן שהם נמצאים במקומות מוגנים מבלי יכולת ליצור קשר ומחכים שמפלס השלג ירד".

הרב ליפשיץ נחשף לסיפורי גבורה של מסירות נפש, "בחג ובשבת עשינו קידוש לפצועים בבתי הרפואה, היו רגשות מעורבים של שמחה ועצב, שמחה על אלה שנצלו ועצב לאלה שלא. היו כאלה שהבינו שאם הם יישארו עם חבריהם גם הם ימותו, והיו כאלה שנשארו לעזור לחבריהם והצליחו לסייע להם אבל הם בעצמם נהרגו".

לדבריו כל המטיילים לוקחים כעת פסק זמן, "רוב האנשים מתלבטים אם לצאת לטיול, אולי אחר, או לחזור לארץ, כולם בשוק, כי כולם הכירו את כולם, אנחנו עדיין מחכים לבשורות טובות, עד עכשיו ספרו כאן ארבעים הרוגים. ניסינו לשמוח בחג אבל היו רגשות מעורבים. אנשים יצאו לטיול הזה למחרת יום כיפור והיו צריכים לחזור בשמחת תורה, לצערנו לא כולם חזרו".

הרב חזקי ליפשיץ מתייחס גם למדריך שנטש את המטיילים ששילמו לו כדי שיציל אותם, "הם תפסו מחסה במין בית תה שנמצא בנקודה הכי גבוהה בטרק, יש שם רק חמישים אחוזי חמצן ובעל בית התה הציע לכולם תמורת תשלום לקחת אותם למטה, הוא כנראה היה מתורגל בהליכה בשלג, הם דשדשו בשלג ובסוף הוא נעלם, קשה לשפוט אנשים במצבים כאלה, הוא טען שאם הוא היה נשאר בשטח הוא היה מת".

המטיילים הישראלים בבית חב"ד
המטיילים הישראלים בבית חב"ד(צילום: בית חב"ד קטמנדו)

הרב ליפשיץ שמכיר בעצמו את הטרק טוען כי היה ניתן להציל את המטיילים, אם פשוט היו מודיעים להם על הסופה המתקרבת, "התקופה הזאת מאופיינת במזג אוויר נוח, ולכן אנשים לא הצטיידו בציוד שהיה מציל את החיים שלהם, כמו לדוגמא שמיכה תרמית".

לדבריו "הייתה כאן סופת צקלון נדירה שעברה ממזרח הודו לנפאל. לצערינו אף אחד מאלה שראה את התחזית לא הודיע למטיילים. מן הסתם רשויות התיירות שגובות כסף היו צריכות להודיע, יש עכשיו הרבה חילופי האשמות. מה שברור הוא שאלה שקמו מאוחר וראו את תחילת הסופה לא יצאו לטיול וניצלו, הבעיה היתה עם החרוצים שיצאו מוקדם בחמש בבוקר או בשבע".

נתב"ג: כוחות מד"א קולטים את הפצועים