בגרות. לא בכיתה י'
בגרות. לא בכיתה י'פלאש 90

משרד החינוך הציג היום (א') תכנית לשמירה על טוהר הבחינות שתעמיק את האמון בבתי הספר ותצמצם את התופעות הפסולות של פגיעה בטוהר הבחינות.

במסגרת התכנית, יורחב אמון המערכת בבתי ספר המקפידים על טוהר הבחינות ומשרד החינוך ייבחן אפשרות שצוות המורים של בית הספר ישגיח על הבחינות.

בנוסף, בתי ספר שאינם מקפידים על טוהר הבחינות יידרשו לבצע את הבחינה מחוץ לכתלי המוסד החינוכי.

מנכ"לית משרד החינוך, מיכל כהן, אמרה כי "היום אנחנו עושים צעד חשוב ונוסף בהעמקת התכנית הלאומית ל'למידה משמעותית'. במסגרת התכנית, נעביר יותר ויותר סמכויות לבתי הספר. אנחנו מאמינים במנהלים, במורים ובתלמידים.

''אמון מחולל שינוי בכיתה ותורם לחיזוק מעמד המורה ולשיפור חוויית ההוראה. אין פירושו של מתן האמון והאוטונומיה כדי לפגוע בערכי היסוד, עליהם מושתת מערכת החינוך – ערכים של מוסר והוגנות. לא נאפשר ניצול לרעה של האמון ונפעל לטפל במלוא החומרה במקרים של פגיעה בטוהר הבחינות", הדגישה.

העמקת הלמידה הוגדרה כיעד מרכזי של ה"תכנית הלאומית ללמידה משמעותית", בה מודגשים  חינוך לערכים, קידום חברה ערכית ומחויבות חברתית. במסגרת כך, משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום תעודת הבגרות והגברת האכיפה על טוהר הבחינות. מדד טוהר הבחינות בוחן את מידת הצלחתו של בית הספר לחנך את תלמידיו להגינות, לאמינות, וליושר.

בהתאם לזאת, משרד החינוך יבצע במהלך השנה הקרובה פיילוט רחב היקף של התכנית במסגרתו יחולקו בתי הספר בארץ ל- 3 קטגוריות על פי אחוז המחברות הפסולות במבחנים קודמים. הפיילוט יצא לדרך במועד בחינות הבגרות הקרובות, חורף תשע''ה. 

  • בתי ספר ירוקים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא קטן מ- 1%. צבע ירוק מצביע על התנהלות תקינה – משרד החינוך יבחן אפשרות שבתי הספר שירצו בכך ואשר ימצאו ראויים, יוכלו לקבל אחריות ולמנות את צוות המורים בבית הספר להשגיח על בחינות הבגרות. הנושא ייבחן בפיילוט ויעשה תחת בקרה ופיקוח של הגורמים המקצועיים במשרד החינוך. 
  • בתי ספר צהובים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא 1.1% עד 3% - בבתי ספר אלו הבחינות יתנהלו באמצעים טכנולוגיים או באמצעות נאמנים חיצוניים שימנה משרד החינוך ואשר יהיו אחראיים על ארגון ותפעול הבחינה וחלוקתה לתלמידים.
  • בתי ספר אדומים: בתי ספר בהם אחוז המחברות הפסולות הוא 3% ומעלה – בבתי ספר אלו בחינת הבגרות תתבצע במרכזי היבחנות מחוץ לכתליי בתי הספר. נציגי צוות בית הספר ילוו את התלמידים במרכזי ההיבחנות אך לא יוכלו להיכנס לכיתות בזמן הבחינה.

מדי שנה משרד החינוך מנהל רישום מדויק של מספר המחברות הפסולות ברמת בית ספר וכן רישום של אירועים בהם מעורבים גורמים מתוך בית הספר בהפרת טוהר הבחינות. הרישום מתקיים ביחס לכל אחד מבתי הספר, בכל סוגי הפיקוח ובכל המגזרים.

נתונים מצטברים אלה (על פני שלוש השנים האחרונות) מספקים תמונה ברורה, המפלחת את בתי הספר ומדרגת אותם על פי מידת השמירה על טוהר הבחינות.

בתי הספר שיסומנו באחת מן הקטגוריות הנוגעות לאי עמידה בטוהר הבחינות יקבלו הודעה ממשרד החינוך ויידרשו להיערך בהתאם. כמו כן בתי הספר אלו יתבקשו להציג תכנית להתמודדות חינוכית ולפעילות ערכית של תלמידיהם וצוותי החינוך הפועלים בהם.

בתי ספר אשר יוכיחו לאורך שנתיים (שני מועדי קיץ ושני מועדי חורף) שיפור בטוהר הבחינות, ויישום של פעולות חינוכיות למיגור התופעה ולהגברת התנהלות ערכית, יוכלו ליהנות מצורת הבחנות התואמת את דירוגם החדש בטוהר הבחינות.