המשלחת בהר הזיתים
המשלחת בהר הזיתיםצילום: לשכת אייכלר

תמונות מזעזעות של עשרות מצבות מנותצות בהר הזיתים ומופע של ירי זיקוקים, אלימות ושריפת קברים, התגלו לעיני המשלחת שפקדה היום (ראשון) את ההר.

בראש המשלחת עמדו ח"כ ישראל אייכלר, יו"ר מועצת בתי העלמין הרב הלל הורביץ ויו"ר הועד להגנת הר הזיתים מר ג'ף דאובה.

המשלחת הגיעה בשעות אחר הצהריים. לנגד עיני חבריה נגלו נראו מצבות מנותצות בחלקות החסידים ליד מערת אדמור"י גור וכן בחלקות היורדות לשכונות הערביות בהר הזיתים.

המשלחת, שאובטחה על ידי המשטרה ומשמר הגבול וחברת האבטחה, ירדה רגלית מחלקת החסידים לחלקות הפרסים וחלקת יהודי אפגניסטן ושיפולי הר הזיתים לכיוון הסמטאות הגובלות בשכונות הערביות. אולם עד מהרה היא מצאה עצמה תחת מטח יריות זיקוקים בהר. המשטרה השיבה ברימוני גז מדמיע והפורעים נמלטו.

לאחר הסיור הגיש אייכלר ליו"ר הכנסת בקשה לדיון חירום בכנסת על מצב הבטחון בהר הזיתים. אייכלר שעמד בראש המשלחת אמר כי "יותר מסכנת זיקוקי האש והאבנים, אני מזועזע מן הרוע שבניתוץ מצבות קדושים וטהורים, שחלקם הכרתי אישית וחלקם ספונים במקום עוד מימי הבריטים. באזור הקרוב לבתי הערבים, ליד מערת גור, טמונים רבים שמצבותיהם עדיין לא נהרסו. מי ימנע את המשך הוואנדליזם במקום? בילדותנו סיפרו כי המצב תחת השלטון הבריטי היה כה קשה עד שבדרך חזרה מההלויה שהיתה בתש"ח, זרקו הערבים אבנים על החברא קדישא".  

"מי מילל ומי פילל שקרוב ליובל שנים לאחר 'שחרור הר הזיתים' ושלטון 'ריבונות ישראלית' מוחלטת,  ב'ירושלים המאוחדת', יעמדו שוטרים מסכנים חסרי אונים כרודפים אחר הרוח. חיילים בקשו אישור להתגונן מול זיקוקי אש המתפוצצים ליד רגליהם. אי אפשר לבא בטענה לשוטרים המעטים המוצבים במקום ועושים כל מה שבידם לעשות. תוצאות היכולת הזאת, נראות בשטח. ברגע שאין חקירה עקבית וענישה אפקטיבית אין הרתעה  ואין עליהם אימתה ופחד, מפני פגיעה בקברי יהודים. לא יעזור גם הצבת שומר על כל קבר. אם היה קבור שם, להבדיל, תיאודור הרצל, כבר היו סוגרים את ההר מפני זרים והיו מכניסים אנשים רק באישור כניסה ובדיקה אישית", אמר אייכלר.

יו"ר מועצת בתי העלמין הלל הורביץ אמר כי ניתוץ מצבות היא שיטה החוזרת ונישנית כמו ירי זיקוקי אש, כדי להוכיח את הריבונות הערבית על הר הזיתים ומזרח ירושלים. "כל זמן שלא סוגרים את האזור ולא חוקרים את השכנים ואת בניהם, היודעים מי הם הפורעים, לא יהיה שקט ועלול אף להתדרדר לפגיעה בנפש ח"ו".

יו"ר הועד להגנת הר הזיתים, ג'ף דאובה הגיש לח"כ אייכלר שורה של חוקים בארה"ב להגנת קברים וענישה אפקטיבית לפגיעה בבתי קברות וביקש לאמצם כחוק במדינת ישראל.