משה יעלון עם מח"ט גבעתי אל"מ עופר וינטר
משה יעלון עם מח"ט גבעתי אל"מ עופר וינטראריאל חרמוני

בדיון שהתקיים היום (יום ב') במכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא "אתוס הלחימה של צה"ל" התייחס האלוף גרשון הכהן לשתיקת המטה הכללי בעקבות דבריו הדתיים של מח"ט גבעתי עופר וינטר לחייליו טרם היציאה למלחמה.

"לפעמים התגובה הנכונה היא לא להתייחס. את הצבא זה לא הטריד כי החיילים של עופר וינטר הם מבת ים, אשדוד וקריית מלאכי והם באים עם אלוקים גם לעבודה ולא רק למלחמה. השפה הזו פשוטה בעיניהם. זו גם ההשקפה של הרבה ערבים ודרוזים שאני מדבר איתם: הם יודעים שכשאתה הולך למלחמה כדאי שא-לוהים יהיה איתך".

בנוגע לשאלה האם הכנסת אלוקים לשדה הקרב לא עלולה להוביל למקרים של אי ציות למפקד אמר האלוף הכהן, "המעשה שלי בהתנתקות היה מעשה דתי. אנשים חושבים שברגע האמת השארתי את אלוקים בבית וצייתי לחוק המדינה. ממש לא! אני ביררתי לעצמי והבנתי שרצון הא-ל בעבורי בשנת 2005 הוא לציית לחוק המדינה".

נשיא המכון לדמוקרטיה יוחנן פלסנר אמר בדיון כי שאלת אתוס הלחימה של צה"ל ומה מניע את החיילים היום מעלה שאלות כבדות והמכון לא ירפה מהנושא. "מדובר בסוגיה שתלך ותתעצם בשנים הקרובות ואנחנו מתכוונים להעמיק בחשיבה כדי להתמודד עם השאלות שעולות כאן. אנו נפנה גם לצה"ל כדי להציע לו שותפות בחשיבה הזו. דבריו של וינטר עשויים להרחיק ציבור שאינו מאמין באלוקים או שמרגיש שאינו מחובר לשפה הזו ולערכים אלו. יש בכך סכנה".

נזכיר כי בראשית מבצע "צוק איתן" עורר וינטר את זעמם של אנשי השמאל הקיצוני כשפרסם דף לחייליו בו כתב "ההיסטוריה בחרה בנו להיות בחוד החנית של הלחימה באויב הטרוריסטי העזתי, אשר מחרף מנאץ ומגדף, אלוקי מערכות ישראל...אני נושא עיני לשמיים וקורא עמכם 'שמע ישראל, ה' אלוקינו, ה' אחד'. ה' אלוקי ישראל היה נא מצליח דרכינו, אשר אנו הולכים ועומדים להילחם למען עמך ישראל כנגד אויב המנאץ שמך"‏.