דיון בועדת משנה של חוץ וביטחון

ועדת משנה לענייני יו"ש בוועדת חוץ וביטחון דנה היום (רביעי) בכיסוי הסלולארי ביהודה ושומרון, על רקע המציאות הביטחונית הקיימת בכבישי האזור.

יו"ר הוועדה, ח"כ מוטי יוגב, אמר בדיון כי ''לראשונה רואים התקדמות בכוונת חברות הסלולאר לבנות אתרי ממסר (אנטנות) ביו"ש". לדבריו, הרווחים של חברות הסלולאר מיו"ש עומדים על מילארד שקל ולכן גם החברות נדרשות להחזיר השקעה ללקוחות שלהם.

ישראל גנץ, סגן ראש המועצה האזורית מטה בנימין אשר נכח בדיון וייצג את המתיישבים, תקף את נציגי חברות הסלולר ואמר "אזרחי יהודה ושומרון הם לא אזרחים סוג ב' ולא ג'. הגיע הזמן להפסיק את האפליה שנעשית ע"י החברות ולתת מענה אמתי לתושבים, היהודים והערבים כאחד".

"אנחנו נעשה מאמצים מיוחדים על מנת שבעיות במקומות מסוכנים כגון ואדי חרמייה (צומת הגיבורים) יפתרו עוד השנה ולא ניתן שהתושבים יסוכנו בעקבות שיקולים כלכליים או פוליטיים".

בנוסף אמר גנץ כי "חברות הסלולר מעולם לא ביקשו היתר להקים אנטנות וסורבו. הן מבקשות להקים את האנטנות על מתקנים קיימים כגון מגדלי מים ולא לבצע עבודה יסודית ומקצועית מאפס, עוד הוכחה לאפליה ולזלזול בתושבי יו"ש".

מנכ"ל משרד התקשורת, אבי ברגר פרט את התכניות הצפויות ביו"ש ואמר "אנחנו בשלב הניתוח של התגובה של החברות הסלולאר ומשם נתקדם לפתרון הבעיה. נקים 19 אתרים חדשים על שטחי מדינה ביו"ש. כבר בשנת 2015 יתחילו לבנות ב-6 אתרים כשכל חברה תיקח על עצמה שני אתרים. בשלב השני נצא לתוכנית ארוכת תווך".

בשנת 2015 יקימו 3 החברות הסלולריות הגדולות פרטנר, סלקום ופלאפון 6 מגדלי תקשורת שיכסו אזורים שהוגדרו כחשובים ביותר, וכן ישתפו אחת את השנייה על המגדלים שלהם בעוד 21 נקודות באופן שיחזק מאד את הכיסוי הסלולרי במקומות שונים ובהם: ציר נחל קנה עמנואל, דולב, כביש 465  כיכר גופנה, צומת ה-T של מיצד בגוש עציון, ציר הרודיון ירושלים, ציר נגוהות -שקף, ציר רותם - משכיות, ציר פדואל - עלי זהב וציר אלון - מכמש - מצפה חגית.

בנוגע לואדי חרמייה - טענו חברות הסלולר שהנושא יקר מדי בתגובה לכך אמר להם יוגב "ראיתי שחברות הסלולריות מתבכיינות על כך שיקר להקים אנטנות ביו"ש, אז אני אומר לכם, אין לחברות מה להתבכיין, רק ב-2013 הם הרוויחו קרוב למיליארד שקלים רווח נקי. נפנה בנושא ואדי חרימה גם למשרד הביטחון". 

לאור הדיון היום בוועדה הנחה שר התקשורת גלעד ארדן לשים את נושא הכיסוי ביו"ש בסדר עדיפות גבוה בסדרי העדיפויות של משרד התקשורת. "השאיפה היא להביא לכיסוי מסיבי של היישובים וצירי התנועה המרכזיים דבר שיסייע להגברת הביטחון ולהצלת חיי אדם".