מפלגת הבית היהודי
מפלגת הבית היהודיצילום: פלאש 90

דו"ח חדש של משרד הבריאות שהוצג במסיבת עיתונאים יחד עם האגודה למלחמה בסרטן עשה השבוע, ובצדק, כותרות.

"מפת הסרטן", הכריז למשל 'ידיעות אחרונות', שפרסם חלק מהנתונים והתמקד בחיפה: "כבר שנים ארוכות נטען כי בעיר ישנו זיהום אוויר קשה שמגביר את הסיכון לחלות בסרטן – ונתוני משרד הבריאות החדשים ייתכן שמסייעים לאשש קביעה זו". במשרד הבריאות, לעומת זאת, חושבים שיש לבצע מחקר נוסף בנושא כדי לדעת מה הם הגורמים לתחלואה הגבוהה באזור חיפה.

טבלה קטנה שנדחקה לסוף הדו"ח החדש (ושלמעשה לקוחה מדו"ח קודם) משכה את תשומת לבנו. תחת הכותרת היבשושית "תרשים 21: יחס תמותה מתוקנן לפי נפות, 2010‑2006, מתוקנן לפי גיל, קבוצות אוכלוסייה וארץ לידה", מסתתר נתון מפתיע. אבל ראשית הסבר: הטבלה מציגה את אחוז הנפטרים (מכל הסיבות) באזורים השונים בארץ בנִטרול משתנים כמו גיל וארץ לידה. חיפה, חדרה ובאר שבע מציגות תמותה הגבוהה בכמה אחוזים מהממוצע הארצי (4‑7 אחוזים), ואילו ירושלים, פתח תקווה והשרון נמצאים בצד השני (5 אחוזים פחות מהממוצע). אבל השיא מגיע דווקא ממזרח לקו הירוק: ביהודה ושומרון אחוזי התמותה קטנים ב‑15 אחוזים מהממוצע הארצי. זהו פער חריג לטובה שלא יכול להיות מוסבר על ידי טעות סטטיסטית כלשהי.

לנתון המפתיע יכולות להיות כמה סיבות: האוויר הנקי, אורח חיים בריא, וגם האידיאליזם והאמונה (יש מחקרים שמעידים על כך שאנשים דתיים מאריכים חיים). אבל מה שמוזר הוא שהוא עבר מתחת לרדאר של כלי התקשורת, למרות שלכאורה מדובר בסיפור גדול. תחשבו רק על הפוטנציאל של ריאיון עם מר י' אופנהיימר, שיסביר איך איכות ותוחלת החיים של המתנחלים באה על חשבון שכניהם...

אבל זה לא קרה. אולי העורכים חשבו לעצמם משהו כמו: רק זה חסר לנו עכשיו – שבמקום לטוס לברלין, עוד אנשים יעברו להתנחלויות.

***

וקצת באותו עניין: מפלגת הבית היהודי הוציאה לוח שנה נאה עם תמונות מכל רחבי הארץ. טוב, לא בדיוק כל הארץ – איכשהו לא מצאו שם בין חודשי השנה מקום לתמונה מיו"ש. כנראה שמישהו במפלגה של הציונות הדתית סבור שאלה חבלי ארץ לא פוטוגניים במיוחד.

מהבית היהודי נמסר: "תודה שהסבתם את תשומת לבנו ונתקן בעתיד. עם זאת, בתור המפלגה היחידה המתנגדת למדינה פלשתינית אנחנו לא צריכים להוכיח את מחויבותנו להתיישבות בלוח שנה אלא בעשייה הרבה והיומיומית, וכך אנו עושים".

[email protected]